UTBILDNING. Den 26 april har du möjlighet att ta del av en inspirerande presentation om förnyelse av undervisning och omställning till aktiv inlärning. Inbjuden gäst är Paul White, som fått flera priser för sitt förändringsarbete för vid sin fakultet vid Monash University i Parkville, Australien.
Paul White föreläser i Birgit Thilander, torsdag 26 april, klockan 10:00-12:00. Anmälan krävs, senast den 6 april: http://130.241.135.136/2018/03/48132/
Paul White är en forskare som arbetar vid Monash University i Melbourne, Australien. Där leder han en forskargrupp som studerar kardioprotektion men han är också djupt involverad i undervisningen vid Monash Faculty of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences. Han har lett övergången av undervisningen vid sin fakultet till att fokusera på aktiv inlärning och för detta erhållit ett flertal utmärkelser och hållit flera nationella och internationella föredrag.
Apotekarprogrammets Michael Winder och hans kollega Patrik Aronsson träffade Paul White i december förra året på en konferens (ASCEPT) i Brisbane, Australien.
– En forskande kollega introducerade honom för mig och Patrik, och vi hade ett långt och givande samtal om implementering av nya undervisningsformer och skiften i pedagogisk grundsyn, berättar Michael.
Vad har du själv för förväntningar på seminariet med Paul White?
– Jag har själv aldrig lyssnat till någon av Pauls presentationer men efter vårt långa samtal i vintras är jag övertygad om att han kommer att delge sina erfarenheter på ett spännande och intressant sätt. Jag tror att Sahlgrenska akademin har mycket att lära av arbetet som gjorts vid Monash University.
Rätt pedagogik för rätt ämne
Det finns ingen gemensam pedagogisk policy för Sahlgrenska akademin, och Michael Winder tror därför att aktivt lärande och flipped classroom än så länge används i begränsad utsträckning inom undervisningen vid fakulteten.
– Detta i sig behöver inte vara fel då olika sorters pedagogik och didaktik lämpar sig olika väl för olika ämnen. Jag tror dock att det finns flera moment och kurser som skulle kunna förbättras genom införandet av aktivt lärande, konstaterar Michael.
Vad skulle det kunna betyda för undervisningen och för studenterna om vi omsatte dessa metoder mer på fakulteten?
– Det skulle få till följd att vi ökar möjligheten för våra studenter att lära sig mer och lära sig bättre. Som sagt så lämpar det sig inte för alla moment eller alla kurser, men om det implementeras på rätt sätt så ger vi våra studenter bättre förutsättningar till inlärning.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
FOTO AV MICHAEL WINDER: JOSEFIN BERGENHOLZ