UTBILDNING. Som en del av den utredning om specialistsjuksköterskeprogrammet som genomförs på uppdrag av regeringen gör den särskilda utredaren Kenth Nauclér och hans medarbetare platsbesök på några utvalda lärosäten. Under två dagar förra veckan besöktes Sahlgrenska akademin, och utredningsgruppen imponerades av det goda samarbetet mellan lärosätet och hälso- och sjukvården i regionen.
Det var den 6–7 mars som delegationen som arbetar med Utredningen om specialistsjuksköterskeutbildningen och vissa andra hälso- och sjukvårdsutbildningar (U2017:08) besökte Sahlgrenska akademin. Utredningen ska ge förslag på hur den framtida utbildningen ska möta hälso- och sjukvårdens förändrade behov och ge studenterna den kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska. Utredaren ska också se över frågor som rör vissa andra hälso- och sjukvårdsutbildningar.
Göteborgs universitet är ett av tre lärosäten som arrangerar platsbesök för utredningen. Besökarna var den särskilda utredaren Kenth Nauclér, huvudsekreteraren Malin Bolinder, samt utredningssekreteraren Margitta Fröberg.
– Utredningen kan förväntas få avgörande betydelse för de berörda utbildningarnas förutsättningar i framtiden, och vi såg detta som en möjlighet att dela med oss av goda exempel men också beskriva hinder och möjligheter för planering, dimensionering och samverkan med hälso- och sjukvården när det gäller barnmorskeprogram och specialistutbildningar, säger Carina Sparud Lundin, proprefekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
Mångfald av utbildningar
Besökarna fick först en övergripande presentation av institutionens utbildningar och dess förutsättningar, där det stora utbildningsutbudet på både grund- och avancerad nivå och den ökning av utbildningsplatser som skett på senare år beskrevs. Beskrivningen inkluderade den mångfald av olika inriktningar inom specialistsjuksköterskeprogrammet har, med tolv olika inriktningar med olika upplägg och med unika förutsättningar, där vissa utbildningar ges på helfart och andra på halvfart.
– Närheten till högspecialiserad vård, kombinationsanställningar, adjungerade lärare och hög akademisk nivå i lärarkollegiet ger oss goda möjligheter att erbjuda kompletta akademiska miljöer, och de goda exempel vi kunde ge på samverkan med hälso- och sjukvård i regionen uppfattades som en gynnsam miljö för både specialistutbildningar och barnmorskeprogram, säger Carina.
Besökarna fick också göra ett studiebesök på Kliniskt Träningscentrum (KTC) där olika scenarion, relevanta för intensivvård och operationsinriktningarna demonstrerades. De fick också se en simulerad förlossning, vilket var ett uppskattat inslag.
Strategisk kompetensförsörjning
Första dagen avslutades med ett studiebesök på kirurgkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset där vårdenhetschef Lena Hagelqvist, som också är adjungerad till institutionen för vårdvetenskap och hälsa, delade med sig av hur de arbetar strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor när det gäller specialistutbildade sjuksköterskor. Under besöket diskuterades även organisationen av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med studierektorer och utbildningsledare från SU, primärvården och Göteborgs kommun samt VFU-samordnare vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Bland annat lyftes då förutsättningarna för planering och dimensionering av VFU-platser.
– Fler förslag på lösningar för att möjliggöra och kvalitetssäkra VFU, som till exempel peer learning och studentsal på operation lyftes upp som ett bra exempel. Diskussionen handlade också om behovet av bättre samverkan mellan lärosäten och verksamheten innan nya utbildningar startar och samordning med VFU för grundutbildningsstudenter, berättar Carina.
Under diskussionerna framkom att utredaren anser att universitetssjukhusens utbildningsuppdrag generellt kan behöva tydliggöras. Handledarmodellen som en del i samverkansavtalet presenterades och den viktiga roll som detta innebär för handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen diskuterades.
Hinder och möjligheter
Besökets andra dag inleddes med att Gunilla Length Persson från Västra Götalandsregionens koncernkontor beskrev hur regionen arbetar med kompetensförsörjningsplanering och karriärprogram samt det kort- och långsiktiga behovet av barnmorskor och specialistutbildningar. Olika hinder och möjligheter för samverkan mellan hälso- och sjukvården och lärosätena, när det gäller utbildningar utifrån vårdens behov, diskuterades. Ett hinder för att effektivt utnyttja regionens satsningar på utbildningsbefattningar som lyftes fram, var det rådande antagningssystemet som försvårar planering och dimensionering av utbildningsplatser och därmed motverkar ett effektivt resursutnyttjande.
– Vår institution presenterade också hur vi samverkar med sjukvården vid inrättade av uppdragskurser och nya specialistinriktningar utifrån vårdens behov. där kursen ”Vård i hybridsal” ett gott exempel på samverkansprojekt med område hybrid och intervention på SU. Ett annat exempel är den nyligen inrättande specialistinriktningen mot hjärtsjukvård som startar hösten 2018, berättar Carina.
Framtida utmaningar
Även specialistutbildningarnas och barnmorskeutbildningens nuvarande och framtida förutsättningar och utmaningar diskuterades, liksom efterfrågan på en avancerad utbildningsnivå inom röntgensjuksköterskans arbetsfält.
– Besökarna var mycket nöjda med den värdefulla input de fått i sitt arbete med utredningen, tack vare goda exempel på samverkan men också vilka hinder vi ser för en effektiv planering och dimensionering av utbildningarna i relation till hälso- och sjukvårdens behov, säger Carina och fortsätter:
– Vi fick också med oss en uppmaning att ha rimliga förväntningar på utredningens förslag och dess genomslag. Flera parallella utredningar ska beaktas som alla behöver ta höjd för framtida behov och förutsättningar. Men, i god samverkande anda har vi har i alla fall gjort så mycket vi kunnat i dagsläget för att vara med och påverka förutsättningar för framtidens specialistsjuksköterskor och barnmorskor.
Utredningen ska senast den 1 november 2018.
Här kan du läsa mer om det pågående arbetet med Utredningen om specialistsjuksköterskeutbildningen och vissa andra hälso- och sjukvårdsutbildningar (U2017:08): http://www.sou.gov.se/utredningen-om-specialistsjukskoterskeutbildning-och-vissa-andra-halso-och-sjukvardsutbildningar-u-201708
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN