UNGA FORSKARE. Tio forskare deltog när Future Faculty och Forsknings- och innovationskontoret nyligen anordnade en workshop där deltagarna fick chansen att vässa sina ansökningar till Vetenskapsrådet. En av deltagarna var epilepsiforskaren Johan Zelano, som tycker workshopen var nyttig – och väl genomförd.
Under workshoppen varvades föreläsningar om ansökans olika delar, eget arbete, feedback från rådgivare och redovisning i grupp där alla kommenterade på varandras ansökningar och gav förslag på förbättringar.
Tydligare ansökan
Deltagarna var engagerade och diskussionerna under workshoppen blev tidvis livliga. En av deltagarna var Johan Zelano, som forskar förbättrad diagnostik och behandling av förvärvad epilepsi vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi och vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, där han har en högre klinisk forskartjänst. Han tyckte det var trevligt både att få höra andra presentera sin forskning, och att få andras synpunkter på sin ansökan:
– Min ansökan blev nog tydligare – både vad som skulle göras och varför det var viktigt. En del tekniska detaljer som visserligen ligger mig varmt om hjärtat men grumlade bilden tog jag bort – jag får glädjas åt att metoden är bra uttänkt i tysthet. Kill your darlings, så att säga.
Vad betyder det att samlas på det här sättet och konkret läsa och prata om varandras ansökningar?
– Jag tycker det var väldigt nyttigt – och väl genomfört. Sedan innebär det förstås att alla forskare investerar väldigt mycket tid i att söka pengar istället för att forska, men sådan ser ju världen ut.
Snabbt till skott
Det var sjätte gången som workshoppen gavs. Den baseras på ett grundkoncept som Martin Bergö och Gunnar Steineck en gång arbetade fram, och har vidareutvecklats av medarbetare på Forsknings- och innovationskontoret. Workshoppen brukar uppskattas mycket av dem som deltar.
Henrik Lindskog beskriver några vanliga misstag de sett bland de ansökningar som nagelfarits i workshoppen:
– Det är inte ovanligt att det övergripande budskapet är gömt någonstans mitt i ansökan och att deltagarna förväntar sig att en evaluerare läser deras ansökan med stort intresse från sida 1 till sida 10. Ofta har de en bra idé med sig i bagaget men de lyckas inte riktigt förmedla den. Det är viktigt att man tar in feed-back från andra.
Han fortsätter:
– Under worskhoppen lägger vi mycket fokus på att första-sidan ska vara tydlig och klar, och att man i princip bara ska behöva läsa första sidan för att förstå vad det övergripande målet är med ansökan och hur man ska uppnå detta mål.
Workshop på begäran
Forsknings- och innovationskontoret hjälper gärna till att arrangera liknande workshoppar för andra grupper av forskare.
– För oss är det ett utmärkt sätt att lära känna nya forskare och på ett koncentrerat sätt förmedla mycket information snabbt. Resurseffektivt för oss. Vi blev jätteglada när Future Faculty frågade oss om vi inte kunde köra en specialversion för dem, säger Henrik Lindskog.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
FOTO AV HENRIK LINDSKOG: JOHAN WINGBORG