MEDICINAREBERGETS FRAMTID. Om tjugo år – hur har förutsättningarna för lärande förändrats och vilka undervisningslokaler och andra lärmiljöer kommer behövas på Sahlgrenska akademin? Akademiliv besökte den sista av tre workshoppar, där lärare och studenter försökt ge svar som ska utmynna i ett lokalprogram för framtidens undervisning.
Workshopparna genomfördes för att skapa underlag för arbetet med att identifiera fakultetens framtida lokalbehov, som är en del av det långsiktiga arbetet med utvecklingen av vårt campus på Medicinareberget. Deltagarna var erfarna lärare och kursledare från olika institutioner samt studentrepresentanter.
– Jag upplever att vi haft tre väldigt bra workshops, med hög energinivå, och vi kommer få ett väldigt gediget material med oss från dem, säger Andreas Eklöf från Inobi, som är projektledare förstudien.
Underlagen från workshopparna kommer nu bearbetas ihop med den lokalinventering som arbetsgruppen tog fram under hösten, och resultera i ett lokalprogram som enligt planen ska presenteras för Sahlgrenska akademins byggråd i slutet av april. För KTC (Kliniskt träningscentrum) finns en förstudie och lokalprogram redan inom ramen för Sahlgrenska Life.
Spanat både bakåt och framåt
Under de två första workshopparna fick deltagarna dels blicka tjugo år bakåt i tiden och tillsammans skapa en bild av de parallella utvecklingsspår som lett oss till de förutsättningar för lärande som vi har idag – bland annat lanseringen av iphone, förändrade förkunskaper, ökad stress bland studenterna, internationalisering, digitalisering och introduceringen av nya pedagogiska metoder.
När gruppen sedan skulle försöka förutspå hur alla dessa förändringar kan tänkas fortsätta de kommande tjugo åren konstaterade de bland annat att digitaliseringen kommer fortsätta förändra hur vi tänker och hur vi lär oss. Några av deras slutsatser var att vi kommer att se fler streamade föreläsningar och ha mer spelbaserade moment i vårt lärande. De blivande studenterna kommer behöva en annan förberedelse inför sin högre utbildning – kanske kommer universiteten att behöva samarbeta mer än idag med både grundskola och gymnasium. Moderna pedagogiska metoder som blended learning och flipped classroom kommer att bli vanligare, samtidigt som katedralföreläsningarna kommer att minska. Kanske blir det standard med undervisning online – vilket i så fall skulle ställa nya krav på den fysiska miljön på campus för att studenterna ska få ett mervärde av att komma hit.
– Idag har framtiden blivit oerhört svårförutsägbar. Detta gäller för globala makroförändringar, men alldeles särskilt gäller det inom de sektorer som påverkas av teknikutvecklingen inom områden som digitalisering och kommunikationer, vilket i högsta grad inbegriper vård och utbildning. Det finns en stor risk för att man gör felsatsningar och flexibilitet och anpassningsbarhet blir därför mycket viktiga värden, sade Inobis Erik Berg under arbetsgruppens tredje workshop.
Fokus på framtidens lärmiljöer
Dagens workshop fokuserade på de krav som dessa framtida samhälls- och utbildningstrender kommer att ställa på våra lärmiljöer. Deltagarna grupperar sig runt borden och antar engagerat dagens uppgifter. På post-it-lappar antecknas dels viktiga (”stolar som går att sitta på” och ”ljudisolerat om undervisningen innehåller känsliga moment”) och dels problematiska aspekter med miljöer för lärande (”Teknik-strul!” och ”det får inte vara för kallt eller för varmt.”). I nästa uppgift får grupperna lista de beteenden och aktiviteter som framtidens lärmiljöer måste understödja, hantera eller motverka.
Efter det får deltagarna låta kreativiteten flöda och fritt skapa ett riktigt drömscenario för hur de allra bästa läromiljöerna skulle kunna se ut i framtiden. ”Studieplatser i olika utformning, för dem som vill läsa själva i lugn och ro, för dem som vill läsa med en klasskamrat och för dem som vill plugga i grupp.” ”En studentmottagning” är ett återkommande förslag, ”för studenter från många olika program”. ”En biograf” föreslår någon på sin ritning, ”där många kan se streamade föreläsningar tillsammans, eller förbereda sig för sin flipped-classroom-lektion”. ”Ett glastak, med solceller på ytan, för solcellerna kommer nog vara helt genomskinliga i framtiden.”
Implementeras successivt
Det lokalprogram som nu tas fram tar hänsyn till universitetets strategiska lokalförsörjningsplan som gäller fram till 2040. Lokalprogrammet ska också ta hänsyn till de andra utvecklingsmöjligheter som finns för Medicinareberget, Sahlgrenska Life och Naturvetenskap Life, och behöver justeras allt eftersom dessa projekt blir tydligare, konstaterar Andreas Eklöf:
– När lokalprogrammet är beslutat och klart kommer det att genomföras stegvis. En del lokaler kan komma att ersättas med andra lärmiljöer inom en snarare framtid, men förändringarna kommer att ske successivt. Framtiden förändras inte lika snabbt som vi människor ofta tror att den kommer att förändras.
Här kan du se en översiktlig sammanställning från de två första workshopparna, där deltagarna blickade 20 år tillbaka i tiden och 20 år in i framtiden: https://sahlgrenskaakademin.inobi.se/wp-content/uploads/2018/02/skiften.pdf
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
Elin Lindström Claessen skriver
Här är en kommentar som kanske kan roa en språknörd eller två:
Under arbetet med denna text slog jag upp böjningen av ordet ”workshop” i Svenska Akademiens ordlista. Jag lärde migdå något som var nytt för mig. Svenska Akademien rekommenderar att man skriver ”en workshop”, ”den workshoppen” (alltså med två p),och i flertal ”workshoppar” och ”workshopparna”. Det är dock inte direkt felaktigt att bara skriva workshopen eller workshopar med ett p.
Mest intressant var att det enligt SAOL från 2015 går bra att skriva ”workshops” men att detta är obestämd form, SINGULARIS, alltså inte plural som jag först trodde.
https://svenska.se/tre/?sok=workshop&pz=1
Carina Elmäng skriver
Hej Elin. I universitetets årsredovisning 2016 tog jag beslut om att använda workshop och workshopar med ett p. Vi får se var det landar på sikt, det blir säkert bara ett som känns helt rätt om några år. Ser att även Språkbruk rekommenderar två p nu, så det blir väl det./Språknörd Elmäng
Elin Lindström Claessen skriver
Visst är det roiligt med svenska språket! 🙂
Henrik Sjövall skriver
Bravo, Elin, att du fick ihop en story av detta sammelsurium av tankar. som flödade åt alla håll! Som Einstein brukade säga: en förutsättning för att ha bra ideer är att ha många ideer.