Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Kalendarium
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Dramapedagogik rustar blivande sjuksköterskor

11 december, 2017

AVHANDLING. Dramapedagogik har en unik potential för att förbereda blivande sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor för deras framtida yrkesroller, visar forskning vid Sahlgrenska akademin. Genom rollspel om olika vårdsituationer byggs färdigheter som inte kan uppnås i traditionell undervisning.

– Även om du inte själv varit med om en viss situation i verkligheten så har du spelat i den eller laborerat med den, diskuterat och känt på den. Erfarenheterna sätter sig i kroppen, och du är förberedd på ett annat sätt när du ska ut och arbeta som sjuksköterska, säger Susanna Höglund Arveklev, doktorand i vårdvetenskap, med bakgrund som psykiatrisjuksköterska.

Hennes avhandling bygger bland annat på intervjuer med studenter och analyser av gruppexaminationer. Underlaget som helhet speglar drygt 230 studenters erfarenheter av dramaövningar under sjuksköterskeutbildning på grund- eller avancerad nivå.

Ett exempel är övningen där studenterna i en grupp, parvis och parallellt, improviserar ett fiktivt möte mellan patient och sjuksköterska på en vårdcentral. Tiden är knapp och sköterskan kanske tvingas styra samtalet i en riktning som patienten inte vill. Hur känns det att jobba under sådan tidspress? Och vad händer när studenterna sedan byter roller med varandra i övningen?

Ser sig själva

Ett annat exempel på hur drama kan användas i utbildningen är forumspel, ett rollspel där studenters erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vävas in. En mindre grupp iscensätter en svår situation från verkligheten, med övriga kurskamrater som åskådare. Situationerna handlar ofta om etiska dilemman, konflikter och kommunikationssvårigheter inom personalgruppen eller i mötet med patienten och dess anhöriga.

– Den dramatiserade situationen pågår i ett par-tre minuter och ska alltid sluta när det är som besvärligast, situationen får inte vara löst. Någon i publiken kan under spelets gång säga stopp, gå in och ta rollen som exempelvis sjuksköterska som hamnat i ett etiskt dilemma mellan läkare och anhöriga om patientens ordinerade behandling, och så spelar man vidare och ser vad som händer. Hur förändras situationen? Vad händer när karaktären agerar på ett annat sätt?

Susanna Höglund Arveklev konstaterar att dramapedagogiken ger studenterna möjlighet att utforska sig själva i sin kommande yrkesroll. I interaktionen med andra ser de sina egna styrkor och svårigheter, och vilka tankar, känslor och reaktioner olika vårdsituationer framkallar.

Perspektiv och mognad

Interaktionen skapar inblick i och förståelse för andras perspektiv. De reflektioner och samtal som följer underlättar också för studenterna att förstå och relatera till det teoretiska kursinnehållet. Studenterna mognar och får bättre beredskap för att utveckla sin professionalitet.

– Det finns många vårdvetenskapliga begrepp som är svåra att ta på. Vad är tillit? Vad är tröst? Vad är lidande? Och vad innebär det att lyssna aktivt? Med drama kan man träna och utveckla mellanmänskliga färdigheter och förmågan att samverka med andra professioner. Det är bra att kunna öva interaktion och byta perspektiv i en miljö där det är okej att göra fel, konstaterar Susanna Höglund Arveklev.

Titel: Drama and Learning in Nursing Eduaction – a study in first and second cycle / http://hdl.handle.net/2077/53616

TEXT:MARGARETA GUSTAFSSON KUBISTA
PORTRÄTTFOTO: SOFIA SABEL

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: avhandling, drama, dramapedagogik, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, ny avhandling, sjuksköterskeprogrammet, sjuksköterskeutbildning

Lägg in dina egna arrangemang i Akademilivs kalendarium

Samlade länkar med anledning av kriget i Ukraina

Universitetets coronarelaterade information på medarbetarportalen

Här hittar du uppdaterad information om hur universitetet hanterar konsekvenser av covid-19.

Distansundervisning – inspiration och stöd genom webbinarier med PIL-enheten

Det finns många chanser att delta i zoom-webbinarier om distansundervisning. De listas i högerspalten på PIL-enhetens web.

replica tissot watches relogios replicas rolex falso copie montre

Vi bygger på Medicinareberget

Nu hittar du samlad information om byggprojekt som påverkar Sahlgrenska akademin i Medarbetarportalen.

 

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Veckans lunchmenyer

Café Anatomen
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Mersmak på Sahlgrenska

Lunchen.nu

Lyktan

Lustgården på Änggårdsbacken
Just nu stängt för externa matgäster.

Café Annedal
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Fler nyheter

Ny metod kan kasta ljus på alzheimer vid Downs syndrom

26 maj, 2022

BIDRAG. Människor med Downs syndrom lever både längre och med bättre livskvalitet, tack vare forskningens framsteg. Men uppemot 90 procent av all … [Read More...]

Över hundra nya professorer installerades i fredags – se bilder från högtiden

24 maj, 2022

AKADEMISK HÖGTID. Två år i rad har professorsinstallationen fått ställas in, men i fredags var det äntligen dags. Den akademiska högtiden firade d … [Read More...]

Adrian Smith föreläste om PREPARE och ARRIVE under årets 3R-seminarium

24 maj, 2022

3R. Som en del i arbetet med att kvalitetssäkra försöksdjursverksamheten, bjöd Göteborg universitets Djurskyddsorgan in professor Adrian Smith vid … [Read More...]

Sam Polesie är ny processledare för etiskt förhållningssätt på läkarprogrammet

24 maj, 2022

UTBILDNING. Hudläkaren Sam Polesie har nyligen blivit processledare för etiskt förhållningssätt på läkarprogrammet i Göteborg. – Alla personalg … [Read More...]

Cecilia Engdahl invald som ledamot i Sveriges unga akademi

24 maj, 2022

UPPDRAG. Cecilia Engdahl, docent i experimentell autoimmunitet på avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning, är en av sex unga fo … [Read More...]

Testar banbrytande njurtransplantation med stöd från Lundbergsstiftelsen

20 maj, 2022

BIDRAG. I Sverige och världen råder stor brist på njurar för transplantation. Det kostar liv, livskvalitet och mycket pengar. Professor Michael Ol … [Read More...]

Fyra ukrainska forskare vid GU får stöd av KAW

19 maj, 2022

KRIGET I UKRAINA. Wallenbergstiftelserna utlyste i mitten av mars ett anslag till stöd för ukrainska forskare. Nu kom beskedet att KAW beviljat 3 … [Read More...]

Nylansering för nationell information om djurförsök

16 maj, 2022

FORSKNINGENS FÖRUTSÄTTNINGAR. Nyligen lanserades en ny version av djurforsok.info. Sajten är ett samarbete mellan Vetenskapsrådet och åtta läro … [Read More...]

Topp fem för att barnmorskor ska stanna i yrket

16 maj, 2022

NY STUDIE. Fem faktorer utpekas som avgörande för hur bra barnmorskor trivs på jobbet. Det handlar bland annat om möjligheterna att utvecklas, att … [Read More...]

Agnes Wold ger svar om corona i podden Akademiliv

13 maj, 2022

Nu kan du höra inspelningen av podcasten Akademiliv från live-framträdandet på scenen i Nordstan under Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Avsnittet … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor