UTBILDNING. Inledningsvis mer jobb för program- och kursansvariga vid Sahlgrenska akademin, men i förlängningen en lättarbetad rutin som förbättrar kvaliteten för våra utbildningar. Det blir resultatet av de nya rutiner för kvalitetsarbetet som nu finns på plats för all utbildning på grund och avancerad nivå vid Sahlgrenska akademin.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ), som tidigare granskat kvaliteten för högre utbildning i Sverige, överlåter nu den löpande kontrollen till lärosätena själva. UKÄ kommer framöver istället att fokusera på att granska lärosätenas processer för kvalitetsarbete inom utbildningen. Vid Göteborgs universitet har rektor beslutat att kvalitetsarbetet ska ske i två parallella spår: all utbildning ska årligen utvärdera sin egen kvalitet och rapportera detta, och dessutom ska alla utbildningar genomgå en extern granskning vart sjätte år.
En grupp bestående av Frode Slinde, Kristin Falk och Eva Ronström har haft ett uppdrag från dekanus att utarbeta mallar för kvalitetsarbetet vid Sahlgrenska akademin, och dessa mallar är nu klara och utskickade till alla programansvariga.
Audionomerna först ut
Ett av de första programmen att genomgå extern granskning var audionomprogrammet, som just blivit klara med sin rapport.
– Det har varit en bitvis arbetsintensiv och utmanande process, men samtidigt inspirerande, berättar Maria Hoff, som ansvarar för audionomprogrammet.
Hon inledde arbetet, tillsammans med sin kollega Kim Kähäri, med att diskutera de åtta kvalitetskriterierna. Tillsammans beskrev de hur programmet arbetar med dessa angivna kriterier, med utgångspunkt från en tidigare analys av programmets styrkor, svagheter, möjligheter och hot. De hade möten med studentrepresentanter, och lade mycket tid på att sammanställa de underlag som efterfrågades, som kursutvärderingar och styrdokument.
Maria Hoff konstaterar att det varit en positiv erfarenhet för programmet att värdera sig själva, och att det gett dem konstruktiv feedback som kommer vara till stor nytta av i deras framtida utvecklingsarbete:
– Vi var först ut enligt det nya systemet för kvalitetssäkring, och det var inledningsvis svårt att föreställa sig hur utvärderingen skulle gå till. Från det att vi fick reda på att vi skulle utvärderas till dess att vi fick klara instruktioner om processen som väntade, funderades det så klart en del bland oss som arbetar med audionomprogrammet. Ett orosmoment var hur mycket tid processen skulle ta i anspråk. I efterhand måste jag säga att arbetet har gått smidigt och att vi haft bra stöd från kvalitetssäkringsgruppen. Det har också varit utvecklande för oss som program, säger hon.
Vad har förvånat dig mest med processen?
– Något som på ett vis var förvånande, var att vi genom processen även fick bekräftelse på allt bra vi gör.
Bättre kvalitet
Audionomprogrammet har just fått det fastställda bedömarutlåtandet, och har ännu inte börjat diskutera förbättringsåtgärder, som är ett viktigt led i det löpande kvalitetsarbetet. Men, redan i höstas införde de ett nytt kursutvärderingssystem, sedan de tidigare haft problem med låg svarsfrekvens på de skriftliga kursutvärderingarna på GUL.
– Efter diskussion med studenterna genomför vi nu kursvärderingarna med mentometer istället. Utvärderingen är fortfarande anonym och frivillig, men hittills har vi nästan 100 procents svarsfrekvens. Utvärderingarna genomförs på kursintroduktionen till nästföljande kurs, när de allra flesta studenterna är närvarande, berättar Maria Hoff.
Silvana Naredi, vicedekan för utbildning på grund- och avancerad nivå, betonar att kvalitetsarbete i sig inte är något nytt för Sahlgrenska akademins utbildningar, men att det nya systemet för kvalitetssäkring innebär att kvalitetsarbetet får en genomgripande struktur på fakulteten:
– Jag tror att det arbetssätt som vi nu inför kommer att stärka kvaliteten för våra utbildningar, och att det kommer att öka medvetenheten hos oss eftersom kvalitetsarbetet får en tydlig struktur och blir en återkommande uppgift för alla programansvariga, säger hon.
En kvalitetsprocess
För Frode Slinde, Kristin Falk och Eva Ronström är det nu ett och ett halvt års arbete som just gått i mål.
– Ett av våra uppdrag har varit att utveckla mallar för det lokala uppföljningsarbetet på Sahlgrenska akademin, med utgångspunkt från de kvalitetskriterier som fastslagits av rektor, säger Frode och fortsätter:
– Mallarna är bara word-filer, så tekniskt sett är de mycket enkla att hantera. De ställer frågor och är skapta för att ge struktur i diskussionerna om utbildningarnas kvalitet. Tanken är att de ska ligga till grund för ett processorienterat kvalitetsarbete, där utbildningarna hittar utvecklingsmöjligheter och lösningar som ökar kvaliteten.
Några utbildningar kommer dock UKÄ att granska. För Sahlgrenska akademins del är forskarutbildningen i medicin, läkarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och några av specialistsjuksköterskeprogrammets inriktningar utvalda. UKÄ har ännu inte gett närmare besked än så.
Gott betyg i hållbar utveckling
Förutom att granska universitetens processer för kvalitetsarbete ska UKÄ dessutom genomföra en rad tematiska utvärderingar, där den första, om hållbar utveckling i utbildningen, just avklarats. Då var GU ett av få lärosäten som fick godkänt.
Samtliga utbildningar vid Göteborgs universitet kommer att publicera sina bedömarutlåtande och åtgärdsplaner på kvalitetsutskottets webbplats: http://medarbetarportalen.gu.se/kvalitetsarbete/utbildningsutvarderingar/
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN