STUDIEMILJÖ. Gott socialt klimat, stolthet över sin utbildning och stort engagemang. Men också utbredd stressrelaterad ohälsa och oro inför det kommande yrkeslivet. Det visar rapporten om den psykosociala arbetsmiljön hos Sahlgrenska akademins studenter, som nu kommer följas upp med kompletterande undersökningar och planering av åtgärder.
Undersökningen initierades förra året av Sahlgrenska akademins dåvarande dekan, Olle Larkö, och har utförts av forskare inom arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska akademin. Enkäten genomfördes förra hösten och hela 61 procent av studenterna – nästan 2400 – svarade.
– Vi hade fått signaler från bland andra studentkåren och Akademihälsan om ökad stressrelaterad ohälsa hos våra studenter, och vi bestämde oss därför för att göra en undersökning i samverkan med studenterna. Med mer kunskap om hur de upplever sin studiemiljö kan vi förbereda dem bättre för yrkeslivet, säger Eric Hanse, tf dekan för Sahlgrenska akademin.
Krävande utbildningar
Studenterna lägger generellt många timmar på sina studier, och undersökningen visar att omkring en tredjedel av dem upplever hög grad av utmattning, stress och oro för studierna och kraven i det framtida yrket. Enligt rapporten upplever studenter också att de inte får så mycket uppmuntran och personlig uppmärksamhet av sina lärare som de skulle önska.
– Våra studenter går på krävande utbildningar och kommer att arbeta i yrken med högt tempo och stort ansvar för människor. Vi behöver bli bättre på att fånga upp dem som mår mindre bra, och också ge studenterna bättre redskap för att hantera krävande utbildningar och utmaningar i sin kommande yrkesroll, konstaterar Eric Hanse.
– Vi behöver utveckla hur vi undervisar, inte minst på de stora programmen, som utökats kraftigt på senare år. Klasserna är stora, så här kan det vara särskilt svårt att identifiera problem och ge återkoppling, säger Eric Hanse, och tillägger:
– Vi behöver också bättre fånga upp och bemöta nya studenters förväntningar.
Förbättringsarbete pågår
Det pågår redan aktiviteter för att förbättra studenternas psykosociala arbetsmiljö. Apotekarprogrammet har exempelvis infört introduktionssamtal, och tränar studenterna i att ta itu med jobbiga uppgifter istället för att skjuta dem framför sig, alltså undvika prokrastinering. Inom läkarprogrammet finns också ett studentstödjarprogram. Dessa och andra aktiviteter kommer att utvärderas, som en del av arbetet med åtgärdsplaner.
En del i uppföljningsarbetet blir också att titta närmare på resultat som sticker ut, för att ta reda på varför. Ett sådant är de kvinnliga läkarstudenterna, där 27 procent har sökt vård för studierelaterad ohälsa, jämfört med 9 procent av de manliga. Även jämfört med kvinnliga studenter på andra utbildningsprogram är det vanligare att kvinnliga läkarstudenter sökt hjälp. Näst mest vård söker de kvinnliga tandläkarstudenterna (15 procent).
Många faktorer
Mia Söderberg, ansvarig forskare på arbets- och miljömedicin, berättar att flera faktorer i studiemiljön kan kopplas till studenternas ohälsa, och att deras situation är komplex. Förutom arbetsmiljön kan exempelvis osäker ekonomi eller boendesituation spela in.
– Det finns de som menar att stress hos studenter huvudsakligen beror på en högpresterande personlighet, men det är viktigt att poängtera att det starka sambandet mellan studiemiljöfaktorer och hälsa kvarstår även om man tar hänsyn till faktorer som boende, ekonomi och olika typer av personlighetsdrag. Vi tittar just nu på vilka områden vi ska följa upp med ytterligare studier, men med all sannolikhet kommer vi att gå vidare med de kvinnliga läkarstudenterna, säger Mia Söderberg.
Rapporten är den första stora undersökningen på ett svenskt universitet av studiemiljöns inverkan på upplevd stress och hälsa.
För SAKS – Sahlgrenska akademins Studentkår – är det inte överraskande att många studenter är stressade och oroliga för stort ansvar inom sina blivande yrken. Sara Gabrielsen, som själv är student på apotekarprogrammet och ordförande i SAKS, menar dock att den psykosociala hälsan var sämre än väntat inom vissa ämnesgrupper.
En omfattande enkät
För SAKS – Sahlgrenska akademins Studentkår – är det inte överraskande att många studenter är stressade och oroliga för stort ansvar inom sina blivande yrken. Sara Gabrielsen, som själv är student på apotekarprogrammet och ordförande i SAKS, menar dock att den psykosociala hälsan var sämre än väntat inom vissa ämnesgrupper.
– Samtidigt är det är positivt att studenterna nu kan se att de inte är ensamma om hur de känner, och att många studenter faktiskt söker vård och att det är helt okej. Det är viktigt att information om hur man söker vård når ut och att studenterna bör vara med i arbetet med att ta fram åtgärdsplaner, säger Sara Gabrielsen.
Av undersökningen framkommer också att de flesta av Sahlgrenska akademins studenter är stolta över sitt framtida yrkesval, blir stimulerade av studierna och känner att de blir väl förberedda för sin yrkesroll. De trivs och tycker att stämningen mellan studenterna är god och stöttande.
– Vi är inte förvånade och det är mycket positivt att studenterna känner så. De tar sina studier på stort allvar och är stolta över sina framtida yrken. Det är viktiga yrkesgrupper för samhället och då kan yrkesstoltheten vara essentiell för framtida framgång, säger Sara Gabrielsen.
Rapporten baseras på en omfattande enkät, där studenterna fick svara på frågor om bland annat inflytande, studiekrav, stress, diskriminering, verksamhetsförlagd utbildning och fysisk arbetsmiljö. I rapporten presenteras förslag på åtgärder, bland annat att fakulteten ökar resurserna för stresshantering och samtalsbehandling, och att studenternas scheman planeras så att de får mer tid för återhämtning. Men mer arbete kvarstår.
– Vi behöver tänka brett och nytt, för att rusta våra studenter ännu bättre, konstaterar Eric Hanse:
– Med studentkåren och Akademihälsan, men också i samverkan med studenternas framtida arbetsgivare, vården. Det här blir nu ett uppdrag för våra utbildningsansvariga.
Hela rapporten:
Här kan du läsa hela En rapport om studiemiljö, stress och hälsa bland Sahlgrenska akademins studenter: http://www.amm.se/wp-content/uploads/2017/10/En-rapport-om-studiemiljo-stress-och-halsa-bland-Sahlgrenska-akademins-studenter.pdf
TEXT: ANNA von PORAT
FOTO: JOHAN WINGBORG/GU
Kontakt:
Eric Hanse, tf dekan, Sahlgrenska akademin, Göteborg universitet:
eric.hanse@gu.se 031-7863510
Silvana Naredi, vicedekan utbildning, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet: silvana.naredi@gu.se 0766-183758
Mia Söderberg, Med.Dr / Leg psykolog, Arbets- och miljömedicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs Universitet: mia.soderberg@amm.gu.se 031-7866258
Sara Gabrielsen, ordförande SAKS, Sahlgrenska akademins Studentkår: ko@saks.gu.se 0728-575300
Akademihälsan: www.akademihalsan.se/student