UPPDRAG. Vill du ha är ett utmanande och förhållandevis kreativt uppdrag? Nu har du chansen att bli nästa PU-ledare med fokus på vetenskapligt kritiskt förhållningssätt. Sista ansökningsdag är 30 oktober.
– Uppdraget är roligt, men kräver också en hel del tålamod och uthållighet. Du behöver vara beredd på att det tar tid att driva ett förankrat förändringsarbete, säger Katarina Jood som efter sju år lämnar över till nästa PU-ledare.
Att vara läkare kräver mer än medicinsk expertis. Läkarstudenterna måste också lära sig andra förmågor, som att möta patienter, att ta svåra beslut, att hantera osäkerhet och att kunna samarbeta i sjukvården. Det handlar om professionell utveckling, som sedan sju år tillbaka drivs av Sahlgrenska akademins PU-ledare.
Katarina Jood har haft uppdraget som PU-ledare med inriktning mot det vetenskapliga förhållningssättet sedan PU-gruppen bildades 2011. Hon har länge intresserat sig för hur läkare utvecklar de bredare kompetenser som gör att man är just läkare och inte bara en medicinsk expert.
– Min uppfattning är att detta är något alla kan bli bättre på. Det är alltså inte bara en talang som man har fötts med, utan något man kan lära sig och medvetet utveckla under utbildningen och hela yrkeslivet, säger Katarina.
Att vara PU-ledare beskriver hon som ett stimulerande pedagogiskt uppdrag:
– Jag har lärt mig så mycket. Jag har fått tid och utrymme att tillsammans med andra engagerade personer utveckla och pröva nya undervisningsmetoder.
Inga självklarheter
Det specifika uppdraget, att ansvara för det vetenskapligt kritiska förhållningssättet, har inneburit att hon fått fundera mycket på vad det är som ingår i detta förhållningssätt och vilka delar som är de mest centrala. Vad är det läkarstudenterna förväntas lära sig under grundutbildningen, varför de ska lära sig det, och hur gör de det?
– Inget av detta har varit självklarheter. Jag har dessutom lärt mig massor om vad läkares professionalitet innebär och hur undervisningens utformning både kan vara ett hinder och ett stöd för studenternas utveckling av professionella kompetenser. Jag har fått en helt annan förståelse för de utmaningar som läkarutbildningen står inför både i Göteborg och nationellt, vilket jag har stor nytta av i mitt fortsatta arbete som kursledare för neurologikursen, säger Katarina.
Hennes ökade ansvar som kursledare för neurologiskursen är den viktigaste anledningen till att hon nu väljer att lämna över PU-stafettpinnen till nästa person.
– Jag tror också att det är viktigt att inte samma person har uppdraget för länge. Det är på många sätt ett kreativt uppdrag där man som person sätter en viss prägel genom att driva utvecklingen på det sätt man själv förstår. Det kan vara bra att det med jämna mellanrum kommer in nya personer som kan se saker med nya ögon.
Uppdraget som professionell utvecklingsledare motsvarar 20 procent, och ska ingå i en anställning vid Göteborgs universitet eller Västra Götalandsregionen. Uppdraget är tidsbegränsat till två år, med tillträde den 1 januari 2018. Sök senast 30 oktober.
Här kan du läsa hela annonsen: https://gubox.box.com/s/z2gsxf06vtzvykbom807ql2bi6tw09dm
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN