UTBILDNING. Höstterminen har dragit igång och studenterna är tillbaka på Sahlgrenska akademin. Akademiliv var på plats i torsdags när nya studenter välkomnades till det folkhälsovetenskapliga programmet med hälsoekonomi och de två internationella masterprogrammen Master in global health och Master in public health science with health economics.
[Se fler bilder från välkomstminglet längre ned]
Muwada Bashir, Ginika Uwakwe och Liliana Ramirez har hittat varandra i minglet utanför hörsal Arvid Carlsson. De har just börjat i samma klass – de läser Master in public health science with health economics – och har just flyttat till Sverige. Muwada, från Sudan, och Ginika, från Nigeria, fick kontakt med varandra redan vid uppropet för några dagar sedan, och träffade Liliana, från Colombia, här på minglet idag.
– Det finns så många olika nationaliteter i klassen – europeiska, asiatiska, afrikanska, sydamerikanska – och jag ser fram emot vad diskussionerna mellan människor med så olika bakgrund och så olika erfarenheter kommer att ge, säger Ginika Uwakwe, vars dröm är att få arbeta inom UN Population Fund, ett FN-organ för reproduktiv hälsa.
Muwada Bashir är utbildad läkare, och har valt att läsa masterutbildningen vid Sahlgrenska akademin för att bredda sitt fortsatta kliniska arbete med folkhälsoarbete. Hittills trivs hon i Göteborg.
– Vi har blivit väldigt väl omhändertagna. Innan jag åkte till Sverige var jag orolig för att människor skulle vara svåra att få kontakt med, men alla är mycket öppna och välkomnande, säger Muwada.
Liliana nickar medhållande, och tillägger att även lektionerna hittills hållit en hög nivå:
– Jag var inställd på att läsa en master i Europa, och hade egentligen bestämt mig för att läsa i Tyskland, för där är utbildningen gratis för mig som kommer från Sydamerika. När jag sedan fick ett stipendium tog jag chansen att läsa här.
Film och mingel
Enheten för epidemiologi och socialmedicin (EPSO) valde att ta ett samlat grepp för att välkomna nya studenter. Ett hundratal studenter deltog vid välkomstminglet vid hörsal Arvid Carlsson.
– Vi vill gärna skapa en gemenskap över programgränserna. Nya kandidatstudenter kan exempelvis få inspiration och en bättre bild av sina framtida studier. Vi tror också det är viktigt att låta studenterna känna att de ingår i en större helhet och inte bara är en del av sitt eget lilla program, säger Monica Bertilsson, som ansvarar för kandidatprogrammet inom folkhälsovetenskap med hälsoekonomi.
Efter några välkomstord blev det filmvisning i Arvid Carlsson – dokumentären The Divide om hur glappet mellan rika och fattiga präglar livet för sju individer i USA och i Storbritannien.
– Sociala faktorers betydelse för individens livsstil och hälsa är ett viktigt tema inom folkhälsovetenskap. Förutom den sociala aspekten är filmen tänkt att introducera till diskussioner vid kommande föreläsningar och seminarier, säger Jesper Löve, programansvarig för masterprogrammet Public Health with Health Economics.
Ekonomiskt tillskott
Båda de internationella masterprogrammen, Global Health och Public Health with Health Economics, tar i år emot fler studenter, eftersom så många kvalificerade studenter från länder utanför Europa sökt till utbildningarna. Dessa studenter betalar själva för sin utbildning, genom exempelvis stipendier, vilket ökat det ekonomiska underlaget för programmen.
– Vi kommer nu att kunna erbjuda mer individuell feedback och handledning till studenterna, men vi vill även använda tillskottet till att bjuda in externa forskare och anordna karriärträffar med personer som arbetar inom till exempel WHO, säger studierektorn Gunilla Priebe.
– Genom att masterstudenterna har så olika utbildnings- och yrkesbakgrund kommer de till oss med olika hög kompetens inom olika områden. I år inleder vi därför terminen med diagnostiska test och erbjuder sedan extralektioner alternativt fördjupande seminarier, så att undervisningen blir mer givande för alla, inflikar Monica Hunsberger programansvarig för masterprogrammet Global Health.
Global hälsa är ett nytt folkhälsovetenskapligt och tvärvetenskapligt masterprogram, vars första kull studenter tar examen i juni nästa år. Masterutbildningen ges i samverkan mellan flera institutioner. För att det ska bli tydligt hur olika discipliner kan skapa en helhetsförståelse för ett hälsoproblem läggs kurserna från och med i år upp i mindre moment, där ett tema belyses från olika vetenskapliga perspektiv.
– Ett moment kan exempelvis inledas med föreläsningar som i tur och ordning presenterar centrala begrepp, empiriska forskningsresultat och exempel på hur internationella och lokala aktörer praktiskt arbetar på fältet. Momentet summeras sedan med att studenterna skriver korta reflektioner som de presenterar och diskuterar i grupp på ett seminarium, säger Gunilla Priebe.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN