UNDERVISNING. Arbetet som inletts för att samla livsvetenskaperna på Medicinareberget ger nya möjligheter också för utbildningen. Enligt planen ska en särskild arbetsgrupp för Sahlgrenska akademins undervisningslokaler tillsättas.
Undervisningslokaler är en fakultetsgemensam fråga på Sahlgrenska akademin. Lokalbehovet har både ökat och förändrats, i takt med att studenterna blivit fler och med introduktionen av nya undervisningsmetoder.
Silvana Naredi, vicedekan för utbildning på grund- och avancerad nivå, konstaterar att många av de undervisningssalar som idag används för Sahlgrenska akademins utbildningar byggdes under 1950-talet, och baseras på en helt annan syn på hur undervisningen skulle bedrivas.
– Då fick varje ämne en egen del Medicinarelängan. Ämnen som histologi, anatomi och fysiologi hade egna undervisningssalar. Idag har vi inte samma behov av traditionella föreläsningssalar, utan behöver ytor som är flexibla, som snabbt kan ändras så att de passar olika former av undervisning, säger Silvana och fortsätter:
– Vi skulle till exempel behöva fler undervisningslokaler utan fast möblering, som enkelt kan delas in i mindre undervisningslokaler, och även möbleras om från undervisning med hela gruppen till grupparbeten och bikupor. Det handlar om så kallade Active Learning Classrooms som är centrala för pedagogiska grepp som blended learning och flipped classroom.
Biomedicinska biblioteket har sedan i höstas två Active Learning Classrooms, men det finns ett behov efter fler och större sådana utbildningslokaler.
Arbetsgrupp ska tillsättas
Som prodekan Eric Hanse redan meddelat kommer det snart att tillsättas en arbetsgrupp med fokus på utbildningslokaler, för hela akademins behov. En viktig gruppering för arbetet med framtidens undervisningslokaler kommer att vara Kommittén för interprofessionellt lärande (IPL) där samtliga utbildningar finns representerade. IPL-kommittén har sedan 2015 arbetat med framtida undervisningslokaler.
– Vi har också framfört till universitetets enhet för arkitektur och strategisk fastighetsutveckling att vi ser ett behov av en projektledare med särskilt ansvar för samordningen av planeringen för framtida undervisningslokaler. Det blir ett stort arbete att kartlägga nya behov och användning av befintliga lokaler, och att optimera så att lokalerna kan användas i högre grad än de gör idag, säger Silvana Naredi.
En sammanställning, beställd av Utbildningsrådet i höstas, visade att våra lokaler idag utnyttjas ungefär hälften av tiden. Utbildningsrådet bad då också samtliga utbildningsprogram ange vilka lokaler de har behov av. Materialet blir en del av underlaget i det fortsatta arbetet om Sahlgrenska akademins framtida undervisningslokaler.
Även inom projektet Sahlgrenska Life är undervisningsmiljöer som är vi delar med sjukhuset en viktig aspekt. Ett tydligt exempel är planerna på ett Färdighetscentrum, som Akademiliv rapporterat om tidigare.
Excellenta lärare om framtidens undervisningsmiljöer
Akademiliv bad helt kort några av fakultetens excellenta lärare dela med sig av sin syn på behoven för framtidens undervisning:
Mats Isaksson, professor vid avdelningen för radiofysik:
”Jag skulle vilja se ändamålsenliga lokaler för laborativt arbete och datorsimuleringar, där studenterna ges möjlighet att omsätta och befästa sina teoretiska kunskaper, samt att arbeta scenariobaserat. Snygga och väl designade lokaler i all ära, men en del av kostnaderna bör läggas på utrustning att fylla lokalerna med. Som sjukhusfysiker skulle jag gärna vilja se utrustning som exempelvis datortomograf eller gammakamera där studenter från akademins olika utbildningsprogram kan utföra gemensamma laborationer och därmed få en förståelse för hur olika professioner samverkar inom hälso- och sjukvården.”
Helle Wijk, universitetslektor och viceprefekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa:
”Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) inom utbildningarna ska bedrivas i en akademisk miljö med hög kvalitet, med den kompetens som krävs och genom utvecklade former för samverkan mellan vårdverksamheten och lärosätet. Målsättningen är att skapa de bästa förutsättningarna för ett studentcentrerat och interprofessionellt lärande (IPL) samt pedagogiska modeller för handledning. En sådan målsättning kräver fysiska förutsättningar för att det ska bli realiserbart. Sahlgrenska Life har alla möjligheter att bli just den arenan som knyter akademin närmare sjukvården såväl fysiskt som principiellt.”
Foto: Johan Wingborg och Elin Lindström Claessen