MEDICINAREBERGET. Ett nytt stort kliniskt träningscentrum där både vårdpersonal och studenter kan träna sina förmågor att genomföra olika moment, lära sig nya tekniker och träna på att samarbeta över professionsgränserna. Idén är mycket omtyckt på båda sidor av Per Dubbsgatan, och är på god väg att bli en gemensam satsning inom Sahlgrenska Life.
Det kliniska träningscentrumet går än så länge under arbetsnamnet Färdighetscentrum, men det är ännu inte bestämt vad det ska heta när det är klart. Planerna på ett gemensamt färdighetscentrum drivs framåt av Anna Nilsdotter, FoUU-chef vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Lena Oxelmark, chef för Kliniskt Träningscentrum (KTC) och ordförande för Sahlgrenska akademins kommitté för interprofessionellt lärande (IPL-kommittén). Förutom Anna och Lena ingår representanter för flera av Sahlgrenska akademins institutioner, enheter inom SU och studentrepresentanter i projektgruppen för Färdighetscentrum.
– Detta är en fantastisk möjlighet! Ett nytt färdighetscentrum i samverkan mellan region och universitet för modern utbildning på alla nivåer för alla professioner inom hälso- och sjukvården, säger Lena Oxelmark, som får medhåll av Anna Nilsdotter:
– Både universitetet och regionen blir mer attraktiva som arbetsgivare och som lärosäte med ett sådant färdighetscentrum på plats, och i förlängningen skulle det främja både forskning och utveckling.
De föreslår att det nya centrumet borde inrymmas i den byggnad som är tänkt att spänna tvärs över Per Dubbsgatan, mitt i hjärtat av Sahlgrenska Life. De tänker sig att Västra Götalandsregionen ska driva centrumet, med en ledningsgrupp som är gemensam för regionen och universitetet.
Basal klinisk färdighet i fokus
Det nya färdighetscentrumet kan beskrivas som en rejäl expansion av det KTC som idag används flitigt inom många utbildningar på Sahlgrenska akademin. Färdighetscentrum inom Sahlgrenska Life blir betydligt större, och kommer att omfatta betydligt fler och även mer avancerade moment. Grundläggande klinisk färdighetsträning och träning i simulerad miljö fortsätter stå i fokus. Även avancerad teknisk färdighetsträning, som exempelvis kan innebära att kirurger kan träna på nya tekniker för titthålskirurgi med virtuell teknik, ska ingå i centrumet, liksom träning av team och kommunikation. En flexibel studentmottagning för olika specialiteter ska också ingå, som kanske också omfattar ett simulerat apotek. Tanken är att studentmottagningen även ska kunna användas vid kliniska examinationer enligt modellen OSCE (Objective Structured Clinical Examination). HLR-centrum, där sjukvårdspersonal och studenter tränas i hjärtlungräddning, ges också en naturlig plats inom det nya centrumet.
Även testbäddar, där innovationer och nya idéer för att förbättra vården kan undersökas i samverkan med näringslivet, ingår i förslaget. Det innebär exempelvis att nya produkter och tjänster som utvecklas kan testas i simulerade miljöer, liksom ny teknik och nya arbetsmetoder.
– Vi ser att vi kan skapa en komplett miljö, där undervisningsverksamhet av toppklass kan bedrivas och även beforskas. Jag tänker då främst på att vårdpedagogisk forskning kan bedrivas i de simulerade miljöerna, men även annan forskning kan vara aktuell, säger Anna Nilsdotter.
Även institutionen för odontologi använder i stor utsträckning simulerade lärmiljöer för blivande tandläkare och tandhygienister. Det genomförs nu en särskild utredning kring hur dessa lärmiljöer ska placeras i förhållande till färdighetscentrum inom Sahlgrenska Life. Det gemensamma bibliotek som också sannolikt kommer att utredas inom förstudien borde också placeras i nära anslutning till färdighetscentrumet, menar Anna Nilsdotter och Lena Oxelmark
Ökat behov av simulerade lärmiljöer
Behoven att träna kliniska färdigheter i simulerade miljöer blir allt större, bland annat med tanke på de större studentkullarna. Läkarprogrammet kommer sannolikt utökas med ytterligare en termin, och behoven av att kunna genomföra kliniska examinationer förväntas öka för flera grundutbildningar , och för exempelvis läkare och sjuksköterskor med examen från andra länder,. För Sahlgrenska Universitetssjukhuset öppnar färdighetscentrumet en möjlighet att förbereda nyanställda på arbetet inom högspecialiserad vård, samt för att kontinuerligt träna vårdpersonal i olika moment.
– Vi vill både skapa förutsättningar för klinisk färdighetsträning och för interprofessionellt lärande, säger Lena Oxelmark, och Anna Nilsdotter tillägger:
– Det är extremt viktigt att öva på kommunikation inom vårdteamet i akuta situationer. Det är inte bara nödvändigt för våra studenter, utan även erfaren personal kan behöva träna för att hålla förmågorna levande.
Under arbetet har projektgruppen bland annat besökt flera liknande kliniska träningscentrum i Stockholm, Lund, Köpenhamn, Borås och London.
– Det centrum vi skapar nu måste fungera under många år framöver, och våra lösningar måste vara anpassningsbara. Det är svårt att förutse hur både undervisningen och vården förändras bara de närmsta tio åren, säger Anna Nilsdotter, som drar en parallell till smartphone, som bara funnits i tio år men som helt förändrat våra liv.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
Louise Freytag skriver
Vilket jätte spännande projekt!