UTBILDNING. Susannah Leach, vid avdelningen för mikrobiologi och immunologi, har utsetts till 2017 års mottagare av Sahlgrenska akademins pedagogiska pris. Hon får priset för att hon utvecklat en inspirerande virtuell laboration – ett slags dataspel där studenten får ta rollen som doktorand i en forskargrupp som utvecklar ett universellt influensavaccin.
I höstas var Akademiliv med när läkarstudenter på termin fem genomförde den laboration som nu prisas: http://130.241.135.136/2016/10/36118/
Prismotiveringen konstaterar att den virtuella laborationen fullt ut utnyttjar de pedagogiska fördelarna med peer learning – där studenter lär sig tillsammans och av varandra – och flipped classroom – som innebär att studenter först lär sig teoretiska grunder och sedan får omsätta kunskapen i praktik i klassrummet. Motiveringen lyfter också fram att laborationen har en tydligt forskningsanknuten pedagogik som ger studenten en ökad förståelse för den forskning som ligger bakom den kunskap som lärs ut, och Susannah Leachs arbete lyfts fram som en inspiration till andra lärare att använda digitala verktyg i sin undervisning.
Det finns många områden där liknande digitala verktyg och undervisningsmoment inspirerade av dataspel skulle kunna användas, tror Susannah Leach:
– I mitt nuvarande arbete som ST-läkare på Klinisk Farmakologi på SU, planerar jag exempelvis att ta fram ett spel för att underlätta inlärningen av doseringarna av vanliga läkemedel, samt ett e-learningmoment om receptskrivande, för invärtesmedicinkursen på läkarprogrammet. Eftersom programmet som laborationen är skapad i gör det möjligt med många förgreningar med olika utfall beroende på vilka val studenten gör, skulle det också kunna användas för kliniska patientfall, som till exempel akut handläggning av misstänkt stroke.
En del av forskarutbildningen
Susannah Leach utvecklade laborationen under sitt pedagogiska projektarbete inom doktorandprogrammet i medicinsk basvetenskap, och fick även ekonomiskt stöd från Sahlgrenska akademins projektmedel för pedagogisk utveckling. Laborationen är nu ett kursmoment som används inom läkarprogrammet på termin fem, och som också ska börja användas på kursen ”Immunologi och sjukdomspatogenes” på avancerad nivå.
Före laborationen får studenterna först teoretiska föreläsningar samt inläsningsanvisningar som de sedan ska använda när de löser sin uppgift i datorspelet. Susannah skapade laborationen i e-learningverktyget Articulate Storyline 2. För att skapa laborationen läste hon in sig på influensaområdet och skapade tre vaccinkandidater som är förankrade i verklig forskning och som studenterna får välja mellan i spelet, och hon sammanställde också realistiska forskningsresultat som blir resultatet av studenternas laborationer i spelet.
Förutom äran är priset 100 000 kronor som du får använda inom ditt pedagogiska arbete. Vad ska du använda prispengarna till?
– Det vet jag inte riktigt än. Kanske kan jag och några lärarkollegor på avdelningen för mikrobiologi och immunologi gå på AMEE-konferensen nästa år?
(Fotnot: AMEE står för Association for Medical Education in Europe, och är en internationell organisation för utbildning inom medicin.)