SAMVERKAN. AgeCap gjorde det i höstas, med gott resultat. Genom Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship kan även andra forskargrupper vid Sahlgrenska akademin få möjlighet att få styrfart på nyttiggörandet av sin forskning.
AgeCap är ett universitetsövergripande forskningscentrum, som arbetar med multidisciplinär äldreforskning. Dess stora befolkningsstudier har gett en rad uppmärksammade forskningsresultat. För att få närmare besked om hur resultat om demens respektive depression skulle kunna användas för förebyggande insatser lät AgeCap två olika studentgrupper från Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship angripa frågeställningen.
– Vår epidemiologiska forskning är mycket resurskrävande att ta fram vilket gör att tiden för att arbeta med nyttiggörande av resultat är begränsad. Vi ville gärna kunna se på våra resultat med andra ögon för att få hjälp i den processen, säger Pia Gudmundsson, som ingår i en av de forskargrupper som studerar depression, och som dessutom koordinerar forskningen vid AgeCap.
Rekommenderar andra
De två studentgrupperna besökte AgeCap på Wallinsgatan i Mölndal flera gånger, där de träffade forskare, statistiker, och databashanterare. Studenterna fick också observera hur det går till när en sjuksköterska intervjuade en studiedeltagare, för att få en bra uppfattning om hela processen från datainsamling till färdigt resultat. Studenterna fick fria händer att rikta in sig på de nyttiggörandefrågor som väcktes av materialet.
AgeCap är mycket nöjda med samarbetet, och vill absolut rekommendera andra forskargrupper att bjuda in studenter från Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship:
– Det var inspirerande att få deras slutresultat, som gjorde det mer tydligt hur viktigt det är att låta andra få inblick i forskningen. Studenterna lyfte fram saker vi inte reflekterar över eller inte tänker på alls, och gav oss flera förslag på hur vi skulle kunna gå vidare, säger Pia Gudmundsson.
Studenter med skilda bakgrunder
Masterstudenter från Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship genomför liknande projekt varje höst, som en del av sin utbildning. Studenterna är till stor del internationella och kommer från flera olika utbildningsbakgrunder, exempelvis juridik, biomedicin, ekonomi och ingenjörskap, och kan därför bidra med olika perspektiv. Projekten handlar om att lära studenterna att arbeta systematiskt med kartläggningar där de identifierar resurser som kan vara viktiga för nyttogörande. Varje projekt är därför mycket individuellt, det kostar inget att anlita studenterna, men möjligheten finns bara under höstterminerna.
Alla studenter ska göra tre projekt, berättar Henric Rhedin, som är kursledare vid Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship:
– Vi har duktiga och dedikerade studenter, men det krävs förstås ett engagemang från gruppen också för att resultatet ska bli bra. Ju mer forskargruppen har möjlighet att engagera sig desto bättre blir resultatet. Hittills har vi genomfört över 50 projekt sedan 2014, vi får alltid in tillräckligt många projekt för utbildningen, men vi skulle vilja ha ett flöde så att vi kan effektivisera mer.
Om du är intresserad av att samarbeta med studenter från Sahlgrenska School of Innovation and Entrepreneurship, kontakta Henric Rhedin: mobil: 0709-28 40 36, e-post: henric.rhedin@gu.se
Läs mer på: www.ssie.gu.se
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN