UTNÄMNING. Efter ett drygt år som gästlärare vid Lee Kong Chian School of Medicine i Singapore har Marianne Quiding-Järbrink nu blivit gästprofessor vid fakulteten, som ligger i högskolepedagogikens framkant.
Lee Kong Chian School of Medicine tillhör Nanynag Technological University i Singapore, som rankas som nummer 13 i världen och som tvåa i Asien. Sedan den 1 september är Marianne Quiding-Järbrink nu anställd som gästprofessor vid lärosätet.
Hennes första kontakter med Lee Kong Chian School of Medicine möjliggjordes genom ett stipendium från STINT. Under ett drygt år deltog hon i undervisningen, bland annat utarbetade hon frågor och diskussionsunderlag till studenterna. Hon genomförde också en större kartläggning av all deras undervisning inom immunologi och mikrobiologi, och föreslog hur denna kunde förbättras.
Hennes tid i Singapore har också fördjupat hennes egna pedagogiska kunskaper:
– Jag har kommit att uppskatta och förstå flipped classroom och peer learning mycket bättre.
Hon konstaterat att det inte finns några bra svenska namn ännu på dessa pedagogiska metoder, men förklarar kortfattat att flipped classroom innebär att studenterna förbereder sig innan de kommer till undervisningstillfället, exempelvis genom att se en film eller läsa kursboken. Sedan ägnas lektionstillfället åt att diskutera studenternas frågor eller att tillämpa kunskapen, snarare än att de passivt sitter och lyssnar på en introduktionsföreläsning om något som de lika gärna skulle kunna läsa i sin kursbok. Peer learing betyder att studenterna lär genom interaktioner med andra studenter på sin kurs. Ofta i mindre grupper eller två och två när de jobbar gemensamt med att lösa en uppgift.
Hårt arbetande studenter
Det finns tydliga skillnader mellan den pedagogiska kulturen i Singapore, jämfört med Sverige, tycker Marianne Quiding-Järbrink:
– De singaporeanska studenterna jobbar otroligt hårt, åtminstone de som läser medicin, och studietakten är högre. Gymnasieutbildningen i Singapore är mycket mer inriktad på att lära fakta snarare än att göra grupparbeten och träna kommunikation jämfört med Sverige.
På universiteten ser det mer ut som i Sverige. Det är stor skillnad i pedagogiska metoder och ambitioner beroende på vilken fakultet och vilken kurs du går.
– På ”min” medicinska fakultet är man dock långt framme pedagogiskt, och är ett av de flaggskepp rektor gärna hänvisar till. Man använder genomgående Team-based learning, en flipped classroom pedagogik helt utan traditionella föreläsningar, utan baserad på att studenterna läser och ser inspelade filmer innan de träffas för gruppundervisning och diskussioner. Där finns också en enhet för forskning inom specifikt medicinsk pedagogik, och ett ambitiöst kursutvärderingssystem. Troligen har detta varit möjligt eftersom att det är en helt ny utbildning, de första studenterna började höstterminen 2013, berättar Marianne Quiding-Järbrink.
Den akademiska forskningsmiljön vid Lee Kong Chian School of Medicine är mycket internationell, och lik den i Europa. Däremot är forskningsintresset relativt låg hos de singaporeanska läkarstudenterna, och de flesta doktorander och post-docs kommer från andra länder.
En ovanlig lärare
Marianne Quiding-Järbrink tror själv att hon erbjöds gästprofessuren för att hon är en ovanlig typ av lärare på skolan, eftersom hon är en aktiv forskare inom biomedicin med pedagogiskt intresse:
– På Lee Kong Chian School of Medicine är man antingen rekryterad som framstående forskare, eller pedagogiskt intresserad lärare. Flera av lärarna hade inte naturvetenskaplig bakgrund, utan var rekryterade baserat på sin pedagogiska kunskap. För oss låter det helt omöjligt, men med den Team-based learning som tillämpas på skolan kan undervisningstillfället ledas av en pedagog, som till sin hjälp har experter i ämnet. Men eftersom forskarna rekryterats utifrån sina forskningsmeriter fanns inte alla ämnen täckta, och inte alla forskare är intresserade av att undervisa. Mycket av undervisningen görs därför av kliniker från partnersjukhuset Tan Tock Seng Hospital.
Marianne Quiding-Järbrinks förordnande som gästprofessor är för läsåret 2016-2017, men hon hoppas på en förlängning. Under året kommer hon fortsätta arbetet med att utveckla innehållet i immunologi-undervisningen, och även delta i uppföljningsarbetet av ett kort akademiskt forskningsprojekt som alla studenter ska göra under sitt fjärde år, och vars första genomförande hon varit med och planerat. Hon planerar också ett pedagogiskt forskningsprojekt om studenternas utveckling av akademiska tänkande under projektet.
Utbytet med Singapore har gett Marianne nya verktyg för hennes egen undervisning och planering av gruppövningar och annat, som hon gärna delar med sig av:
– Jag ska delta i de pedagogiska utbildningarna som ges för lärarna på både Sahlgrenska akademin och Naturvetenskapliga fakulteten nästa termin, och har fått en del förfrågningar från andra avdelningar. Jag ingår också i kursledningen för den kurs på läkarprogrammet där jag främst är verksam, Infektion, Mikrobiologi och Immunologi, och bland våra lärare finns ett stort intresse för pedagogisk utveckling och studentaktiverande strategier. Jag tror att vi kommer att utnyttja det jag lärt mig till att fortsätta utveckla kursen mot mer studentaktiverande och ”flippade” pedagogiska strategier framöver.