UTBILDNING. Numera får läkarstudenter på termin fem lära sig om immunologi i en virtuell laboration, där de själva får utveckla ett nytt influensavaccin genom försök på fiktiva möss i ett datorprogram. Laborationen är ett nytt pedagogiskt moment som utvecklats av Susannah Leach, under hennes tid som doktorand inom programmet för medicinsk basvetenskap.
Det råder ett mjukt sorl i datorsalen, bland studenterna som två och två lågmält diskuterar sig fram till hur de bäst ska gå vidare i utvecklingen av sitt influensavaccin. Israa Enabtawi och Zineb Chaabi gillar det problembaserade upplägget, och att de nu får tillämpa kunskaper de fått under de mer teoretiska föreläsningar som föregått labben:
– När vi skulle börja labben och läraren sade att vi skulle utveckla ett eget vaccin var det först lite skrämmande, men vi tycker båda två att det är både lärorikt och kul. Laborationen handlar mycket om vägen fram till vaccinet, att vi ska fundera och resonera om vilka val vi behöver göra, säger Zineb.
– Programmet ger bra feedback, och kommenterar på de val vi gör. Den här laborationen ger oss mycket mer än om vi skulle bara skulle läsa om vaccinutveckling i en bok, tycker Israa.
Hon tillägger:
– Just nu ligger vi lite efter, men det beror faktiskt på att vi tycker det är roligt!
Ett pedagogiskt tv-spel
Laborationen utvecklades av Susannah Leach, under hennes pedagogiska projektarbete inom doktorandprogrammet i medicinsk basvetenskap.
– Det var ett stort arbete att bara läsa in mig på influensaområdet. Sedan behövde jag skapa tre vaccinkandidater som är förankrade i verklig forskning som studenterna skulle få välja emellan, och hitta på och sammanställa forskningsresultat så som det hade kunnat bli om försöken hade gjorts på riktigt, berättar Susannah.
Susannah skapade laborationen i e-learningverktyget Articulate Storyline 2, och den fungerar som ett pedagogiskt tv-spel:
– Jag har försökt använda spelmekanismer och humor för att spelifiera laborationen, och skapa lite tävlingskänsla mellan grupperna vilket jag tror att studenterna uppskattar, säger Susannah.
Gott mottagande
Det är andra gången som den virtuella laborationen genomförs. Efter den första vändan i våras var kursutvärderingen mycket positiv – 94 procent av studenterna tyckte att målen med uppgiften var uppfyllda. Inför denna omgång har Susannah Leach gjort flera justeringar baserat på studenternas kommentarer:
– Laborationen ger möjlighet till olika utfall, beroende på vilka val studenterna gör. I den första versionen av laborationen slussades studenterna till slut till rätt vaccinkandidat, och det gick i realiteten inte att göra fel. Nu är det möjligt för studenterna att gå vidare med en dålig vaccinkandidat och se konsekvenserna av sina val.
Basvetenskap möter klinisk tillämpning
Kursen infektion, mikrobiologi och immunsvar, där den virtuella laborationen ingår, är omfattande och engagerar lärare från tre olika avdelningar inom Sahlgrenska akademin. Kursen varvar teori och praktik, och väver på så vis samman basvetenskap med klinisk tillämpning. Läkarstudenterna delas in i flera grupper som turas om att ta den datoriserade labben, teoretiska föreläsningar och verksamhetsförlagd utbildning på infektionskliniken på Östra.
Enligt kursledaren Marianne Quiding–Järbrink är den laboration som Susannah utvecklat ett bra exempel på den pedagogiska modell som kallas peer learning:
– Det innebär att studenterna skapar sin kunskap tillsammans och lär av varandra, vilket ger en fördjupad inlärning, säger Marianne och tillägger:
– Laborationen ger dem grundläggande kunskaper om vacciner och prekliniska prövningar. Genom datorprogrammet får studenterna chansen att göra laborationer vi aldrig kunnat göra med dem på riktiga möss, eftersom försöken tar minst tre månader att genomföra.
Under inläsningen och planeringen av den nya laborationen fick Susannah Leach stöd från bland annat forskare inom UniVacFlu, ett europeiskt forskningsprojekt för ett universellt influensavaccin som koordineras från Sahlgrenska akademin, och stöddes också av fakulteten med pedagogiska projektmedel.
Susannah Leach försvarade sin avhandling i slutet av förra året, som handlade om ett nytt ETEC–vaccin som hennes handledare Ann-Mari Svennerholm tagit fram. Sedan disputationen har hon fortsatt som postdok i gruppen, och har nu påbörjat sin ST inom klinisk farmakologi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN