UTMÄRKELSER. Karin Ahlberg, Katharina Stibrant Sunnerhagen och Gunnar Tobin. Så heter Sahlgrenska akademins tre nya excellenta lärare. Tillsammans med de fem lärare som tidigare fått utnämningen vid Sahlgrenska akademin ska de nu ingå i den pedagogiska akademin, som är ett fakultetsöverskridande nätverk som rektor beslutat ska lanseras under hösten.
Karin Ahlberg, docent i vårdvetenskap, använder i allt mindre utsträckning av traditionella föreläsningar, eftersom den formen av kunskapsförmedling i huvudsak är envägskommunikation.
– Om jag föreläser lägger jag in moment med större inslag av dialog eller annan aktivitet, exempelvis ”bikupor”. Jag tror på mer aktiverade läraktiviteter såsom seminarier där studenterna kan redovisa, diskutera, debattera och dra slutsatser kring ett givet tema. Vidare workshops där de arbetar i mindre grupper utifrån en given uppgift eller frågeställning, söker kunskap, bearbetar i gruppen och lämnar någon form av redovisning.
Hon testar gärna nya pedagogiska metoder, som peer learning, peer teaching, pedagogiska rollspel, flippat klassrum, inom ramen för ett flexibelt lärande. Karin Ahlberg vill se varje enskild student och strävar efter att ha en engagerande och utmanande lärarstil:
– Jag kämpar för att få studenten medveten om contructive alignment, den röda tråden mellan lärandemål, lärande, och examination. I kurserna använder jag mig av olika läraktiviteter. Allt mindre använder jag mig av föreläsning som ju är en kunskapsförmedling i huvudsak genom envägskommunikation.
Kan du dela med dig av ditt bästa undervisningstips till kollegor?
– Våga pröva nya metoder och ta hjälp av kollegor och/eller studenter för att utvärdera vad som funkar respektive inte funkar.
Även Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin, arbetar mycket med att individanpassa sin undervisning.
– Hur jag undervisar beror på vem jag undervisar. Det är olika beroende på nivå på studenter, och olika på olika program. Jag undervisar även i andra länder och kan se att man måste förändra hur man undervisar även beroende på var man är. Jag menar att man måste så gott det går sträva efter att individanpassa undervisningen.
Vilka är dina bästa undervisningstips?
– Det är viktigt att vara ärlig om studenter frågar om något som man inte kan. Var inte rädd för att ge personliga reflektioner. Samverka med dina kollegor.
Gunnar Tobin, professor i farmakologi, är den tredje läraren som nu får titeln Excellent lärare:
– Jag har, vilket sannolikt baserats på både utbildning och intuition, försökt ha en lärarstil som i hög grad överensstämmer med det pedagogiska idéprogrammet. För mig har det alltid varit självklart att studenten står i centrum och att lärandet gynnas av en ömsesidig respekt.
Han fortsätter:
– Det är mig något främmande att ge tips till andra erfarna lärare, eftersom undervisning kan på ett lyckosamt sätt sannolikt ske med olika lärarstilar. Erfarenhet är väl en viktig komponent också inom undervisning. Men som August Strindberg sannolikt sagt – bristande erfarenhet försvinner med tiden. Förutom erfarenhet vill jag mena att för att utvecklas som lärare behöver man reflektera över sitt undervisningssätt. Så utvärdera och reflektera är väl mitt tips.
Sedan tidigare är Mats Isaksson, Thomas Kvist, Annica Lagström, Karin Manhem och Helle Wijk också excellenta lärare vid Sahlgrenska akademin.
Rektorsbeslut om den pedagogisk akademin
I Vision 2020 sägs att Göteborgs universitet ska ”skapa en pedagogisk akademi i syfte att ge pedagogisk utveckling och meritering en större tyngd”. Nu har rektor beslutat hur den pedagogiska akademin ska organiseras.
I beslutet sägs att den pedagogiska akademin ska vara ett fakultetsöverskridande nätverk. Detta ska vara till för alla anställda och drivas av initiativ från fakulteter, institutioner och excellenta lärare. Verksamheten syftar bland annat till att lyfta fram och i lärarkollegiet synliggöra goda högskolepedagogiska exempel. Fakultetsnivån beslutar om vilka aktiviteter som ska prioriteras inom ramen för nätverket. Den pedagogiska akademin ska organiseras så att de excellenta lärarna kan bidra till kollektiv nytta. Varje fakultet utser en kontaktperson för nätverket.
PIL-enheten ansvarar för nätverket, vilket bland annat innebär att informera om aktiviteter och bidra till att kunskap sprids samt att göra en årlig uppföljning