UTBILDNING. Sahlgrenska akademins pedagogiska pris går i år till Eva Jennische och hennes kollegor vid institutionen för biomedicin. I dialog med studenterna har de arbetat fram filmer som visar histologiska preparat i uppförstoring – filmer som alltid finns tillgängliga för studenterna på nätet. Det är ett utmärkt exempel på hur digitala verktyg kan användas för pedagogisk kursutveckling, enligt motiveringen.
– Det är väldigt roligt att vi uppmärksammas med det pedagogiska priset, särskilt eftersom det handlar om histologi som uppfattas som ett så traditionellt ämne, säger Eva Jennische, professor vid avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi, som ingår i det lärarlag som arbetat med att ta fram de filmer som de nu prisas för.
I ett av grupprummen i källarplan under Medicinarlängan studerar en grupp studenter histologiska preparat. Tunt skivade vävnadsprover som färgats med olika tekniker för att celler och andra strukturer ska bli synliga studeras med mikroskopen. Under kursen Funktionell histologi ska studenterna lära sig känna igen vilka organ de histologiska proverna kommer från. Kursen är en traditionell grundpelare för läkarprogrammet.
Numera har det praktiska arbetet vid mikroskopen modern draghjälp: i en rad korta filmer på GUL kan studenterna följa hur deras lärare undersöker och beskriver samma prover.
– Filmerna är till bra hjälp, säger Alice Lidemar, som är en av studenterna vid mikroskopen i grupprummet:
– Vi kan titta på filmerna medan vi själva mikroskoperar, eller hemma när vi pluggar. Det är svårt att bara läsa sig till kunskapen så rörliga bilder är ett bra komplement.
Filmerna fungerar som minilektioner, där läraren guidar studenten genom det histologiska preparatet. Kursen i funktionell histologi ges för läkarstudenter under deras andra termin, och lärarlaget har tagit fram filmerna successivt. Hittills finns ett 40-tal filmer på GUL, och ytterligare två återstår att fixa innan alla filmer är klara. Varje film tar ungefär en halv dag att göra klar.
– Idén att spela in filmer kom från början från studenterna själva, och vi ansökte om medel så att vi kunde köpa in den utrustnings som krävs. I början övervägde vi om vi skulle hyra in någon som berättarröst för filmerna, men kom fram till att det är mer personligt om vi lärare och berättar vad det är som syns i mikroskopet. Studenterna verkar inte ha något emot om vi harklar oss eller kommer av oss lite i filmen, säger Eva Jennische som i början befarade att filmerna skulle innebära att färre studenter kom till den lärarledda mikroskoperingen i Medicinarlängan:
– De kommer hit som tidigare, men nu har de filmen på i sin dator eller sin telefon och lyssnar med lurar medan de själva studerar preparatet i mikroskopet.
Även andra lärosäten har visat intresse för filmerna, men det är inte klart om upphovsrätten tillåter att filmerna sprids.
När patologer studerar vävnadsprover scannas provet numera in och patologen studerar det på en skärm. Men mikroskoperingen fyller ett pedagogiskt viktigt syfte, menar Eva Jennische:
– Att själv ställa in förstoringen och kunna titta på preparatet i olika nivåer ger en bra känsla för hur allt hänger ihop. Om man bara tittar på bilder förstår man inte hur stora saker är och hur de hänger ihop i relation till varandra. Dessutom tycker de flesta av studenterna att det är roligt.
Lärarlaget som nu prisas består av Eva Jennische, Levent Akyürek, Per Lindahl, Mats Sandberg, Ruth Palmer, Anne Uv och Henrik Svensson, samtliga verksamma vid institutionen för biomedicin. Sahlgrenska akademins pedagogiska pris innebär att deras institution får 100 000 kronor, att användas för pristagarnas pedagogiska arbete.
Förutom filmerna har de också utvecklat ett självrättande test, som studenterna kan använda för att själva pröva sin kunskapsnivå inom funktionell histologi.