LEDNINGSUPPDRAG. Kristin Falk har lämnat över facklan till Carina Sparud Lundin, som nu är ny proprefekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Båda har de ett brett engagemang för utbildningsfrågorna, som fortsätter vara proprefektens fokusområde vid institutionen.
Carina Sparud Lundin är barnsjuksköterska i grunden, och docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Hennes forskning handlar bland annat om barn och ungdomar med kroniska sjukdomar, till exempel hur de bättre kan klara övergången från barnsjukvård till vuxensjukvård. Liksom sin företrädare Kristin Falk har hon också ett starkt intresse för undervisning och pedagogik.
– Som proprefekt och utbildningsansvarig vid institutionen arbetar jag på flera nivåer. Jag engagerar mig brett i utbildningsfrågorna både på fakultets- och universitetsnivå, och även i till exempel studenträttsliga frågor som kan gälla enskilda studenter, säger Carina.
Som nytillträdd proprefekt ägnar hon mycket tid åt att läsa in sig på de frågor som just nu är aktuella, men eftersom hon under flera år varit sektionschef vid institutionen har hon kunnat följa Kristins arbete och har ganska bra koll på institutionens utbildningsfrågor:
– Samverkan med andra institutioner inom Sahlgrenska akademin och interprofessionellt lärande är några viktiga frågor för institutionen inom utbildningsområdet, säger Carina
Stark expansion
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa växer just nu så det knakar. Utbildningsuppdraget har kraftigt utökats, och fortsätter att öka de närmsta åren. 2018 kommer sjuksköterskeprogrammet i Göteborg att omfatta 732 helårsstudenter, vilket är en ökning med över 35 procent sedan 2012.
Detta har medfört att rekrytering är en av institutionens största utmaningar just nu.
– Vi har stora behov av lärare och har inte hunnit rekrytera tillräckligt snabbt. Samtidigt står vi också inför stora pensionsavgångar, säger Carina och tillägger:
– Vi är inte ensamma om att ha en utökning av våra utbildningar, och vi konkurrerar om lärarkompetensen med andra lärosäten i regionen som också behöver fler lärare. Men jag tror att vi är en attraktiv arbetsgivare eftersom vi är en del av ett universitet, där vi kan erbjuda kombinationsanställningar och kompletta, integrerade utbildnings- och forskningsmiljöer för nya lektorer. Centrum för personcentrerad vård (GPCC) är ett exempel på en sådan miljö som har betydelse för utvecklingen mot personcentrerad vård i hela landet.
Hon konstaterar att det finns andra institutioner i Västsverige som har betydligt svårare att rekrytera de lärare som behövs:
– Vi har en stor styrka i att vi har en så gedigen pedagogisk kompetens bland våra lärare. Nu anställer vi framförallt lektorer för att klara vårt undervisningsuppdrag, men även ett mindre antal adjunkter.
Till sommaren börjar fem eller sex nya lärare på institutionen, och ytterligare lärare är på väg in i anställning till hösten.
Pedagogiskt kompetent institution
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa har satsat mycket på den pedagogiska kompetensen, vilket blev tydligt bland annat efter den första omgången av utlysningen excellent lärare. Deras lilla institution var då ensam om på hela GU att kamma hem två titlar (Annica Lagström och Helle Wijk).
De lärare som institutionen nu anställer är i högre grad aktiva forskare än tidigare, och har därför ofta mindre undervisningserfarenhet vilket kräver mer introduktion till läraryrket. Institutionen satsar bland annat på pedagogiska frukostar och utvecklingsdagar för att upprätthålla den höga pedagogiska ambitionsnivån. Det pågår också flera pedagogiska projekt på institutionen, där exempelvis nya former av verksamhetsintegrerat lärande prövas
Utbildar fler barnmorskor
Även om det är sjuksköterskeprogrammet som utökats mest sett till antalet utbildningsplatser, ökar också barnmorskeprogrammet kraftigt. Nästa år är programmet nästan dubbelt så stort som tidigare. Då ökar antalet platser samtidigt som studenter börjar antas även till vårterminsstarten. Sedan tidigare har institutionen inrättat ett masterprogram med inriktning mot reproduktiv och perinatal hälsa, det första i sitt slag i landet.
– Vi har redan många lärare med hög kompetens när det gäller reproduktiv och perinatal hälsa, så vi klarar utökningen av barnmorskeprogrammet bra, säger Carina.
I takt med den starka expansionen håller nu institutionen också på att växa ur sina lokaler. Diskussioner pågår med institutionen för neurovetenskap, som har flera enheter i lokalerna på Hälsovetarbacken. Men det är inte bara lärarrum som blivit en bristvara – det saknas också tillräckligt stora undervisningslokaler.
– Den förändrade pedagogiken behöver också andra former av lokaler än de vi har. Jag hoppas att planerna på annorlunda och mer flexibla undervisningslokaler snart konkretiseras, säger Kristin.
Nytt avtal med regionen
Institutionen är just nu i slutfasen i arbetet med att ta fram ett nytt samverkansavtal med Västra Götalandsregionen för den verksamhetsförlagda utbildningen. Att driva en högskoleutbildning i samverkan med regionen innebär att lärosätet måste förhålla sig till olika krav och behov:
– Högskoleförordningen anger de nationella målen med utbildningarna och UKÄ ser till att vi lever upp till dem. Men samtidigt har regionen stora kompetensbehov, och ser gärna att studenterna blir klara så snabbt det går, säger Carina, och Kristin tillägger:
– Det råder en stor brist på sjuksköterskor i regionen och vården är i stort behov av att få yrkesverksamma personer som genast kan börja arbeta, men en akademisk utbildning innehåller också andra delar, som det vetenskapliga förhållningssättet och förståelse för hur man kan basera sitt dagliga arbete utifrån vetenskaplig evidens.
Eftersom tillgången på goda miljöer för verksamhetsförlagd utbildning är avgörande för kvalitén är det viktigt med forum för samverkan och dialog mellan lärosäten och regionens olika verksamheter. Samverkansorganen Vård-sam och Kom-sam är viktiga i arbetet med att nå samsyn och förståelse för respektive verksamhets olika utgångspunkter när det gäller institutionens utbildning av sjuksköterskor, barnmorskor, röntgensjuksköterskor och specialistsjuksköterskeprogrammen.
Kristin Falk, docent i vårdvetenskap har varit institutionens proprefekt under totalt fyra år. Hon har nu fått nytt ledningsuppdrag, och ingår i fakultetens operativa projektgrupp för kvalitetssäkring som ska lägga grunden för det omfattande uppföljnings- och utvecklingsarbetet inom Sahlgrenska akademin. Kristin ingår också i den projektgrupp som på uppdrag av Utbildningsrådet arbetar med att ta fram ett förslag till ett nytt fakultetsgemensamt masterprogram inom hälsovetenskap:
– Om vi får till ett sådan skulle det bli ett väldigt bra kitt för samverkan inom utbildning mellan våra institutioner på Sahlgrenska akademin.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN