DEBATT. Nyligen samlades ledningarna för alla svenska medicinska fakulteter till dekanmöte i Örebro. Där lyftes frågan om att införa graderade betyg för hälsovetenskapliga grundutbildningar i Sverige till en nationell diskussion, skriver prodekan Eric Hanse i sin krönika.
Sedan ett år tillbaka finns ett beslut fattat av akademistyrelsen att Sahlgrenska akademin ska införa graderade betyg vid för alla våra grundutbildningar. Beslutet säger bara att graderade betyg ska införas, men det specificerar inte hur detta ska ske eller vilken typ av graderad skala som ska användas. Sedan beslutet togs har det mötts av kritik, framför allt från studenterna. Frågan är just nu bordlagd av den nuvarande akademistyrelsen, men beslutet har inte rivits upp.
Det finns en god enighet mellan ledningarna för de medicinska fakulteterna i Sverige
Utbildningsrådet har haft i uppdrag att undersöka hur graderade betyg skulle kunna införas, och kom i sin rapport fram till att en sådan förändring bör genomföras i nationell samstämmighet. Nu är detta på god väg att skapas. På det nationella dekanmötet som hölls i Örebro i mitten av maj, där både jag och dekanus Olle Larkö representerade Sahlgrenska akademin, var graderade betyg en central fråga som diskuterades. Överlag är det mitt intryck att det finns en god enighet mellan ledningarna för de medicinska fakulteterna i Sverige att graderade betyg bör införas. Det finns också en vilja att öka den nationella samordningen av examinationer. Nationella examinationer och graderade betyg anses kunna vara kvalitetsdrivande för utbildningen. Frågan kommer även att lyftas i andra sammanhang där våra utbildningar diskuteras på nationell nivå. En arbetsgrupp tillsatt av SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) har nyligen avrapporterat sitt arbete, där de förordar fortsatt diskussion och utredning.
Graderade betyg är en fråga som väcker känslor. Nyligen hade vi en livlig diskussion om frågan på prefektrådet, där några av våra prefekter starkt ogillade tanken på att införa graderade betyg, medan andra tyckte att fördelarna överväger det merarbete det skulle innebära för våra lärare. Även studentkåren har markerat att de inte vill att graderade betyg införs.
Vi utmärker oss genom att inte ha graderade betyg
Det finns också exempel på både studenter och lärare som tycker att graderade betyg inte bara är rätt att införa utan helt nödvändigt. Personligen ser jag ett antal fördelar, inte minst för vår internationalisering. Vi utmärker oss genom att inte ha graderade betyg, och när våra studenter söker sig utomlands är det svårt att komma med betyg som bara anger godkänt, när konkurrenterna kan uppvisa toppbetyg från flera kurser. För studenterna borde det vara en rättvisefråga, eftersom graderade betyg ger en mer rättvis chans att konkurrera om de attraktiva jobben efter grundutbildningen. För oss själva kan graderade betyg dessutom bli ytterligare ett instrument i vårt urval till våra forskarutbildningar.
Förmågan att kunna examinera väl och gradera prestationer är något av universitetets hjärta – det gäller alltifrån exjobb till refereegranskningar och granskning av ansökningar. Det är vårt jobb att gradera.
Här kan du läsa rapporten ”Betyg i högre utbildning”, som lämnades till beställaren SUHF tidigare i år.
Björn Landström skriver
Graderade betyg på läkarutbildningen avskaffades strax efter mitten av 1970-talet. Det var en klok reform.
Sveriges läkarutbildningars främsta uppgift är att utbilda verksamma läkare, det är själva legitimiteten för att staten lägger ner stora ekonomiska resurser på att utbilda läkare.
Patienterna har rätt att kräva att alla färdiga läkare har en tillräckligt hög kompetensnivå såväl inom biomedicin, sjukdomskunskap, diagnostik, behandling och de ämnen som sammanfattas som professionella kompetenser (kommunikation, självreflektion, ledarskap, samarbete, etik, genus, mänskliga rättigheter och vetenskapligt förhållningssätt).
Den väsentliga uppgiften för en läkarutbildning är att säkerställa att alla examinerade läkare upprätthåller en tillräckligt hög kompetens för att kunna vara verksam som läkare.
Graderade betyg kommer att underminera arbetet med att förbättra de professionella kompetenserna hos läkarstudenter.
Om man bedömer att kompetensnivån inte är tillräcklig så är lösningen att höja gränserna för godkänt snarare än att införa graderade betyg.
Björn Landström
Professionell utveckling Göteborgs läkarutbildning (ledarskapsuppdrag)
Distriktsläkare Tidans vårdcentral
Eric Hanse skriver
Ja, det är ju riktigt att de professionella / generiska kompetenserna är väldigt viktiga, och jag tror inte att de är dessa som i första hand ska bli föremål för graderad betygsättning. Det som vi arbetar med nu är ju snarast att definiera godkäntkrav för professionella kompetenser och för verksamhetsförlagd utbildning, för att överhuvudtaget kunna examinera dem. Men jag ser ingen motsättning i detta, många utbildningar, inkl läkarprogram, med graderade betyg innehåller ju generiska moment där examination och betygssättning av dessa hanteras på olika sätt. ///Eric Hanse