Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Eric Hanse: Graderade betyg lyfts till nationell nivå

30 maj, 2016

DEBATT. Nyligen samlades ledningarna för alla svenska medicinska fakulteter till dekanmöte i Örebro. Där lyftes frågan om att införa graderade betyg för hälsovetenskapliga grundutbildningar i Sverige till en nationell diskussion, skriver prodekan Eric Hanse i sin krönika.

Sedan ett år tillbaka finns ett beslut fattat av akademistyrelsen att Sahlgrenska akademin ska införa graderade betyg vid för alla våra grundutbildningar. Beslutet säger bara att graderade betyg ska införas, men det specificerar inte hur detta ska ske eller vilken typ av graderad skala som ska användas. Sedan beslutet togs har det mötts av kritik, framför allt från studenterna. Frågan är just nu bordlagd av den nuvarande akademistyrelsen, men beslutet har inte rivits upp.

Det finns en god enighet mellan ledningarna för de medicinska fakulteterna i Sverige

Utbildningsrådet har haft i uppdrag att undersöka hur graderade betyg skulle kunna införas, och kom i sin rapport fram till att en sådan förändring bör genomföras i nationell samstämmighet. Nu är detta på god väg att skapas. På det nationella dekanmötet som hölls i Örebro i mitten av maj, där både jag och dekanus Olle Larkö representerade Sahlgrenska akademin, var graderade betyg en central fråga som diskuterades. Överlag är det mitt intryck att det finns en god enighet mellan ledningarna för de medicinska fakulteterna i Sverige att graderade betyg bör införas. Det finns också en vilja att öka den nationella samordningen av examinationer. Nationella examinationer och graderade betyg anses kunna vara kvalitetsdrivande för utbildningen. Frågan kommer även att lyftas i andra sammanhang där våra utbildningar diskuteras på nationell nivå. En arbetsgrupp tillsatt av SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) har nyligen avrapporterat sitt arbete, där de förordar fortsatt diskussion och utredning.

Graderade betyg är en fråga som väcker känslor. Nyligen hade vi en livlig diskussion om frågan på prefektrådet, där några av våra prefekter starkt ogillade tanken på att införa graderade betyg, medan andra tyckte att fördelarna överväger det merarbete det skulle innebära för våra lärare. Även studentkåren har markerat att de inte vill att graderade betyg införs.

Vi utmärker oss genom att inte ha graderade betyg

Det finns också exempel på både studenter och lärare som tycker att graderade betyg inte bara är rätt att införa utan helt nödvändigt. Personligen ser jag ett antal fördelar, inte minst för vår internationalisering. Vi utmärker oss genom att inte ha graderade betyg, och när våra studenter söker sig utomlands är det svårt att komma med betyg som bara anger godkänt, när konkurrenterna kan uppvisa toppbetyg från flera kurser. För studenterna borde det vara en rättvisefråga, eftersom graderade betyg ger en mer rättvis chans att konkurrera om de attraktiva jobben efter grundutbildningen. För oss själva kan graderade betyg dessutom bli ytterligare ett instrument i vårt urval till våra forskarutbildningar.

Förmågan att kunna examinera väl och gradera prestationer är något av universitetets hjärta – det gäller alltifrån exjobb till refereegranskningar och granskning av ansökningar. Det är vårt jobb att gradera.

Här kan du läsa rapporten ”Betyg i högre utbildning”, som lämnades till beställaren SUHF tidigare i år.

Eric-Hanse-kronika-720

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: Eric Hanse, graderade betyg, ledningen, nationellt dekanmöte, utbildning

Kommentarer

  1. Björn Landström skriver

    2 juni, 2016 vid 15:53

    Graderade betyg på läkarutbildningen avskaffades strax efter mitten av 1970-talet. Det var en klok reform.
    Sveriges läkarutbildningars främsta uppgift är att utbilda verksamma läkare, det är själva legitimiteten för att staten lägger ner stora ekonomiska resurser på att utbilda läkare.
    Patienterna har rätt att kräva att alla färdiga läkare har en tillräckligt hög kompetensnivå såväl inom biomedicin, sjukdomskunskap, diagnostik, behandling och de ämnen som sammanfattas som professionella kompetenser (kommunikation, självreflektion, ledarskap, samarbete, etik, genus, mänskliga rättigheter och vetenskapligt förhållningssätt).
    Den väsentliga uppgiften för en läkarutbildning är att säkerställa att alla examinerade läkare upprätthåller en tillräckligt hög kompetens för att kunna vara verksam som läkare.
    Graderade betyg kommer att underminera arbetet med att förbättra de professionella kompetenserna hos läkarstudenter.
    Om man bedömer att kompetensnivån inte är tillräcklig så är lösningen att höja gränserna för godkänt snarare än att införa graderade betyg.

    Björn Landström
    Professionell utveckling Göteborgs läkarutbildning (ledarskapsuppdrag)
    Distriktsläkare Tidans vårdcentral

  2. Eric Hanse skriver

    3 juni, 2016 vid 11:48

    Ja, det är ju riktigt att de professionella / generiska kompetenserna är väldigt viktiga, och jag tror inte att de är dessa som i första hand ska bli föremål för graderad betygsättning. Det som vi arbetar med nu är ju snarast att definiera godkäntkrav för professionella kompetenser och för verksamhetsförlagd utbildning, för att överhuvudtaget kunna examinera dem. Men jag ser ingen motsättning i detta, många utbildningar, inkl läkarprogram, med graderade betyg innehåller ju generiska moment där examination och betygssättning av dessa hanteras på olika sätt. ///Eric Hanse

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor