Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Henrik Sjövall: Ska vi vara lärare eller poliser?

30 maj, 2016

DEBATT. Henrik Sjövall, professor och proprefekt för institutionen för medicin, ger i en krönika sin bild av konsekvenserna av graderade betyg på läkarprogrammet.

Det pågår ett smyginförande av graderade betyg i läkarutbildningen, mot en i stort sett enig lärar- och studentkårs uttryckliga önskan. Argumenten för betyg är i princip att ”alla andra har graderade betyg”, att ”de duktiga studenterna måste kunna bevisa att de är duktiga”, att ”folk tar i hårdare om ribban ligger högt” etc. Ett annat vanligt argument är också att ”vi får inga internationella studenter om de inte har några betyg med sig hem!”

Jag köper inte de där argumenten

Jag köper inte de där argumenten, och ska försöka förklara varför. Tar mitt avstamp i en bok jag läste nyligen, Excellent Sheep av Bill Deresiewicz, tidigare professor i engelska vid Yale. Boken bygger på iakttagelsen att de amerikanska toppuniversiteten (Ivy League) odlar fram ett slags tentamensmaskiner, studenter som är jätteduktiga på att ”ta tentor” men i övrigt saknar fokus i livet. Många av dem tappar fotfästet när utbildningen väl är över, ”blir det inga fler tentor, vad ska jag göra då?”. De har inte tänkt igenom de stora livsfrågorna, ser bara livet som ett evigt ”tenterande”. De är som regel inte bara jätteduktiga i skolan utan också kaptener i baseballsteamet, kanske cheerleaders, ordförande i diskussionsklubben, mest populära daten på studentbalen mm. Och när de kommer ut i verkligheten blir många deprimerade, andra söker sig till nya ”tävlingar”, som till exempel politiken. Deresiewicz anser att ett av de stora problemen med amerikansk politik är att makteliten rekryteras just från den där gruppen, det vill säga människor med en maskinell människosyn utan etisk plattform. Hans recept? Mer humaniora! Enligt hans synsätt handlar humaniora (”liberal arts”) om ”the most difficult problems man has ever thought about”, och en utbildning om detta bidrar till att forma ens personlighet och skapar förutsättningar för just den etiska plattform som han upplever saknas hos många Ivy League-studenter.

Huvudproblemet är att studenterna är ojämna

Vad har nu detta för relevans för vår läkarutbildning? Jag har sysslat med undervisning i varierande omfattning under många år, och min bestämda uppfattning är att huvudproblemet är att studenterna är ojämna, inte att medelnivån ligger för lågt. Och den där ojämnheten finns även inom individer, vissa studenter kan rabbla upp sida upp och sida ned med ovanligheter, men missar de vanliga diagnoserna, särskilt om de sätts under press. Vissa studenter kan teorin men klarar inte av att konvertera informationen till något som är begripligt för patient eller anhöriga. Vissa studenter har problem att hantera etiken i prioriteringssituationer, andra saknar det allvar som krävs för att förmedla tunga medicinska besked. Att examinera minnesbaserade kunskaper är genomförbart, det gäller i princip bara att ställa tillräckligt många frågor av vilka några måste vara riktigt svåra. Att identifiera ojämnhet är knepigare, de exempel jag nämnt går inte alltid att få fram med skriftliga prov utan måste utvärderas i ”skarp tjänstgöring”. Detta är tidskrävande och ställer stora krav på lärarkompetens. Den tid som vi nu kommer att tvingas lägga på rättssäker diskriminering mellan nivån 80 procent och 95 procent vad gäller minneskunskaper kommer med nödvändighet att dras från tiden för tjänstgöringsbaserad undervisning och examination.

Är det tentamensmaskiner vi vill odla fram, eller omdömesgilla läkare? Ska vi i första hand vara poliser eller lärare?

henrik_sjovall_signerat720

 

 

 

 

 

 

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: debatt, graderade betyg, institutionen för medicin, läkarprogrammet, utbildning

Kommentarer

  1. Teodor Svedung Wettervik skriver

    30 maj, 2016 vid 17:14

    Hej,
    Jag vill hävda att exemplet hämtat från USA finns både med eller utan betyg. Med skillnaden att utan betyg väljer studenter sidoaktiviter inom forskning, undervisning och förtroendeuppdrag, snarare än medicinstudier för att meritera sig. Graderade betyg skulle uppvärdera den medicinska kompetensen och är ju det som är sant meriterande när det kommer till ett underläkarvikariat eller AT. Så är det inte idag och läkarstudenten värderas av arbetsgivaren snarare för allt annat än sin medicinska kompetens, då vi formellt är lika duktiga på det medicinska.

    Självklart ställer graderade betyg krav på examinationsformerna som innefattar kunskaper, färdigheter och värderingsförmåga i teorin och praktiken. Där finns förbättringspotential!

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor