UTBILDNING. Studenter från apotekar-, fysioterapeut-, läkar-, sjuksköterske- och tandläkarprogrammet samlades den 9 februari på biograf Draken för en heldag med interprofessionellt lärande om mänskliga rättigheter.
På programmet stod både föreläsningar och gruppdiskussioner: på förmiddagen föreläste Naiti del Sante, jurist med inriktning mot mänskliga rättigheter, och Adriaan van Es från organisationen IFHHRO. Eftermiddagen ägnades åt gruppdiskussioner där studenter från de olika programmen blandades och diskuterade med varandra.
Bra upplägg
Läkarstudenten Simon Telg tyckte att det var ett bra upplägg med de två föreläsningarna:
– Den första var mer övergripande, basic om vad mänskliga rättigheter är. Den andra föreläsningen tog upp mer specifika exempel, säger Simon.
Naiti del Sante inledde alltså dagen med en föreläsning om vad mänskliga rättigheter innebär. Efter en paus och chans att sträcka på benen i biografens foajé fick studenter och lärare ta plats i de röda plyschfåtöljerna för att lyssna på Adriaan van Es.
Svårt i praktiken
Adriaan kommer från organisation IFHHRO som står för International Federation of Health and Human Rights Organisations. I föreläsningen tog han bland annat upp skillnaden mellan rätt till vård och rätt till hälsa och vad det innebär att se på vård och hälsa med perspektivet mänskliga rättigheter. Ett viktigt budskap var att även om vi tycker att alla har rätt till hälsa så kan det vara svårt att leva upp till. I Sverige finns det till exempel en diskussion om hur mycket och i vilken utsträckning vi ska ge vård till papperslösa invandrare och vems ansvar detta är. Simons kurskamrat Emelie Lindsköld är inne på samma spår som Adriaan:
– Det är viktigt att tänka på det här kritiskt också, mänskliga rättigheter låter väldigt bra men det blir inte alltid så bra i praktiken. Vi som arbetar med vård och hälsa får inte vara blinda för den här typen av frågor, jag tror det är lätt hänt, säger Emelie.
Emelie, som har studerat mänskliga rättigheter under tre år innan hon började på läkarprogrammet, ser fram emot att arbeta praktiskt med det som hon tidigare studerat i teorin. Simon håller med, även om det fanns flera anledningar till att han sökte till läkarprogrammet:
– Mänskliga rättigheter är en del av det, men framförallt tänkte jag att jag ville hjälpa folk. Och det är en utmaning att vara läkare, det är inte alltid ett lätt yrke, säger Simon.
”Vi är beroende av varandra”
Heldagen om mänskliga rättigheter är arrangerad av IPL-kommittén, som är en del av utbildningsrådet vid Sahlgrenska akademin. IPL står för interprofessionellt lärande och innebär att studenter från olika program, som kommer arbeta inom olika professioner, kan lära av att samarbeta med varandra.
– Jag tycker det är bra att vi träffar studenter från de andra program under den här dagen. Vi är beroende av varandra och jobbar ju inom samma vårdsystem, säger Emelie.
– Ja och sjuksköterskorna är väl de som har mest kontakt med patienterna, så de har ju också mycket ansvar för mänskliga rättigheter, säger Simon.
Under eftermiddagen fortsatte diskussionerna om vad de olika yrkena kan bidra med för att tillgodose den mänskliga rättigheten till en god hälsa.
Läs mer om förberedelserna inför dagen och IPL-kommitténs fortsatta arbete med mänskliga rättigheter.
TEXT OCH FOTO: PONTUS SUNDÉN