Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Mer möten för studenter över programgränserna

30 november, 2015

UTBILDNING. Just nu pågår förberedelserna för den första akademigemensamma dagen för Sahlgrenska akademins nya studenter. Den 9 februari 2016 är avsatt för en akademigemensam dag som ska inspirera över programgränserna, med temat mänskliga rättigheter och rätt till hälsa. Planeringen samordnas av Lena Oxelmark, ordförande i kommittén för interprofessionellt lärande (IPL) vid fakulteten.

Nyantagna studenter vid alla de fem program som har antagning till vårterminen deltar i den allra första akademigemensamma dagen i februari. Ämnet, mänskliga rättigheter, är högaktuellt i ljuset av de stora flyktingströmmarna, och belyser ett betydelsefullt förhållningssätt för alla studenter vid Sahlgrenska akademin.
– Mänskliga rättigheter och rätten till hälsa är en av grundbultarna för alla våra utbildningar och passar väldigt bra som tema för en gemensam dag för alla våra nya studenter. Vår tanke är att ämnet också ska följas upp senare inom respektive program, säger Silvana Naredi, vicedekan för utbildningsfrågor.

Inför den akademigemensamma dagen kommer studenterna att få ta del av material för att läsa in sig på mänskliga rättigheter och rätt till hälsa. Den 9 februari kommer totalt 340 studenter att samlas i Draken för inspirerande föreläsningar på det aktuella temat. Planering av programmet pågår fortfarande, men det är redan klart att Richard Horton, chefredaktör för tidsskriften the Lancet och hedersdoktor vid Sahlgrenska akademin, blir en av talarna

Engagerar många

Under eftermiddagen följer workshops i blandade grupper med studenter från olika utbildningsprogram. Gruppdiskussionerna äger rum både på Medicinareberget och på Hälsovetarbacken,
– Vi kommer ha skyltar, banderoller, lärare och studenter som visar vägen för att alla ska hitta sina grupprum, säger Lena Oxelmark, som är universitetslektor vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, och IPL-ansvarig utsedd av Utbildningsrådet.

Den akademigemensamma dagen engagerar många medarbetare vid Sahlgrenska akademin, bland annat alla ledamöter i IPL-kommittén. Elisabet Lönnermark, som är PU-ansvarig för mänskliga rättigheter och genus på läkarprogrammet, och det administrativa stödet Birgit Reizer, gör viktiga insatser. Dessutom har hittills över fyrtio lärare gått en särskild utbildning inom ämnet mänskliga rättigheter för att kunna fungera som handledare för de blandade studentgrupperna. Nästa akademigemensamma dag, som äger rum den 22 september 2016, omfattar alla program vid fakulteten och därmed betydligt fler studenter. Då hoppas arrangörerna att totalt 70 lärare ska ha gått handledarutbildningen.

Fler möten över programgränserna

Interprofessionellt lärande är det lärande som uppstår genom interaktion mellan medlemmar av två eller flera professioner, och som inspirerar framtida teamsamverkan. Lena Oxelmark menar att det finns en viktig poäng med att låta studenterna mötas över programgränserna redan några veckor in i sina nya utbildningar:

– Forskning visar att möjligheter att lära känna andra yrkeskategorier tidigt under sin utbildning bäddar för bättre samarbete med andra yrkeskategorier, vilket i sin tur kan leda till bättre kommunikation, mindre risker för missförstånd, och därmed högre patientsäkerhet.

Simuleringsövningar på Östra sjukhuset är en av de förändringar som genomförts för att förbättra examinationen inom interprofessionellt lärande.
Simuleringsövningar på Östra sjukhuset är en av de förändringar som genomförts för att förbättra examinationen inom interprofessionellt lärande.

IPL har varit i fokus för utbildningsutvecklingen vid Sahlgrenska akademin de senaste åren. I sin utvärdering av läkarprogrammet kritiserade Universitetskanslersämbetet avsaknaden av teamsamverkan, och sedan dess har Sahlgrenska akademin infört flera nya kursmoment för att öka samarbetet mellan studenter vid olika program, bland annat ett obligatoriskt moment på Simulatorcentrum Väst på Östra sjukhuset, där läkar- och sjuksköterskestudenter tillsammans övar omhändertagande av en akut sjuk patient i en realistisk miljö. IPL-simuleringsmomentet var från början ett pedagogiskt forsknings- och utvecklingsprojekt, genomfört av Lena Oxelmark i samarbete med Liisa Carlzon och Lars Börjesson som båda arbetar med läkarprogrammet.

IPL för alla utbildningar

Som IPL-ansvarig har Lena Oxelmark ett treårigt uppdrag att öka det interprofessionella lärandet mellan samtliga utbildningar på fakulteten. I kommittén ingår representanter för alla utbildningsprogram. Tillsammans med kollegor på läkarprogrammet har hon själv nyligen genomfört ett pedagogiskt projekt, där läkar- och sjuksköterskestudenter tillsammans teamtränade kring patienter på en vårdavdelning.

Sådan teamträning genomförs redan i kursmoment om 3 hp för blivande sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, dietister, socionomer och ibland också logopeder.
– Det har varit efterfrågat bland studenterna att även läkarstudenter borde vara med, och i vårt projekt inkluderade vi sjuksköterskestudenter på samma kirurgavdelning där läkarstudenter var placerade. Studenterna träffades på avdelningen, där de teamtränade med gemensamma studentronder och fick reflektera kring teamarbete och skillnader mellan olika professioner, säger Lena Oxelmark.

Lena Oxelmark
Lena Oxelmark

De olika programmen har olika förutsättningar, och Lena Oxelmark konstaterar att det fanns logistiska svårigheter, och även att studenterna i projektet efterfrågade samverkan med övriga professioner. Projektet slog ändå mycket väl ut:
– Före projektet fanns farhågor att läkarstudenterna skulle lära sig mindre kirurgi än sina kurskamrater, men utvärderingen visade på motsatsen – studenterna berikade varandras profession och tyckte det var värdefullt att självständigt få diskutera behandling och planera vården kring patienter med någon på samma nivå, det vill säga med någon som också var student.

Flexibilitet kan ge mer IPL

I projektet kunde de se att den interprofessionella träningen gav en ökad insikt i och perspektiv på den andra professionens kunskaper och arbetsuppgifter. Studenterna lärde av, om och med varandra. De bekräftade också varandra genom att ge också varandra feedback om hur de samtalade och bemötte patienterna.

För ett stort program som läkarprogrammet, som ges av fyra olika institutioner, verkar det vara svårt att få in ett nytt moment på två veckor, menar Lena Oxelmark, men hon ser ändå en möjlighet att inkludera läkarstudenter i detta IPL-moment genom ett studentcentrerat och flexibelt arbetssätt:
– Jag tror att studenterna själva klarar av att ta ett stort ansvar för sin egen interprofessionella inlärning. Exempelvis skulle detta kunna införas som ett eller flera obligatoriska moment som studenten kan utföra när det passar in under den verksamhetsförlagda utbildningen, det behöver inte påverka andra moment.

Projektet genomfördes med pedagogiska utvecklingsmedel från Utbildningsrådet.

IPL-kommittén vid Sahlgrenska akademin består av: Lena Oxelmark, (ordförande), Lars Börjesson, Kajsa Eklund, Christina Finsbäck, Camilla Hesse,  Simon Ivarsson (studentrepresentant), Karin Johansson, Tove Lagerberg, Jessica Skoogh Ericsson, Frode Slinde, Helle Wijk, Michael Winder, samt Birgit Reizer (administrativt stöd).

TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: akademigemensam dag, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Interprofessionellt lärande (IPL), IPL-kommittén, mänskliga rättigheter, rätten till hälsa, studenter, utbildning

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor