UTBILDNING. Just nu pågår förberedelserna för den första akademigemensamma dagen för Sahlgrenska akademins nya studenter. Den 9 februari 2016 är avsatt för en akademigemensam dag som ska inspirera över programgränserna, med temat mänskliga rättigheter och rätt till hälsa. Planeringen samordnas av Lena Oxelmark, ordförande i kommittén för interprofessionellt lärande (IPL) vid fakulteten.
Nyantagna studenter vid alla de fem program som har antagning till vårterminen deltar i den allra första akademigemensamma dagen i februari. Ämnet, mänskliga rättigheter, är högaktuellt i ljuset av de stora flyktingströmmarna, och belyser ett betydelsefullt förhållningssätt för alla studenter vid Sahlgrenska akademin.
– Mänskliga rättigheter och rätten till hälsa är en av grundbultarna för alla våra utbildningar och passar väldigt bra som tema för en gemensam dag för alla våra nya studenter. Vår tanke är att ämnet också ska följas upp senare inom respektive program, säger Silvana Naredi, vicedekan för utbildningsfrågor.
Inför den akademigemensamma dagen kommer studenterna att få ta del av material för att läsa in sig på mänskliga rättigheter och rätt till hälsa. Den 9 februari kommer totalt 340 studenter att samlas i Draken för inspirerande föreläsningar på det aktuella temat. Planering av programmet pågår fortfarande, men det är redan klart att Richard Horton, chefredaktör för tidsskriften the Lancet och hedersdoktor vid Sahlgrenska akademin, blir en av talarna
Engagerar många
Under eftermiddagen följer workshops i blandade grupper med studenter från olika utbildningsprogram. Gruppdiskussionerna äger rum både på Medicinareberget och på Hälsovetarbacken,
– Vi kommer ha skyltar, banderoller, lärare och studenter som visar vägen för att alla ska hitta sina grupprum, säger Lena Oxelmark, som är universitetslektor vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, och IPL-ansvarig utsedd av Utbildningsrådet.
Den akademigemensamma dagen engagerar många medarbetare vid Sahlgrenska akademin, bland annat alla ledamöter i IPL-kommittén. Elisabet Lönnermark, som är PU-ansvarig för mänskliga rättigheter och genus på läkarprogrammet, och det administrativa stödet Birgit Reizer, gör viktiga insatser. Dessutom har hittills över fyrtio lärare gått en särskild utbildning inom ämnet mänskliga rättigheter för att kunna fungera som handledare för de blandade studentgrupperna. Nästa akademigemensamma dag, som äger rum den 22 september 2016, omfattar alla program vid fakulteten och därmed betydligt fler studenter. Då hoppas arrangörerna att totalt 70 lärare ska ha gått handledarutbildningen.
Fler möten över programgränserna
Interprofessionellt lärande är det lärande som uppstår genom interaktion mellan medlemmar av två eller flera professioner, och som inspirerar framtida teamsamverkan. Lena Oxelmark menar att det finns en viktig poäng med att låta studenterna mötas över programgränserna redan några veckor in i sina nya utbildningar:
– Forskning visar att möjligheter att lära känna andra yrkeskategorier tidigt under sin utbildning bäddar för bättre samarbete med andra yrkeskategorier, vilket i sin tur kan leda till bättre kommunikation, mindre risker för missförstånd, och därmed högre patientsäkerhet.
IPL har varit i fokus för utbildningsutvecklingen vid Sahlgrenska akademin de senaste åren. I sin utvärdering av läkarprogrammet kritiserade Universitetskanslersämbetet avsaknaden av teamsamverkan, och sedan dess har Sahlgrenska akademin infört flera nya kursmoment för att öka samarbetet mellan studenter vid olika program, bland annat ett obligatoriskt moment på Simulatorcentrum Väst på Östra sjukhuset, där läkar- och sjuksköterskestudenter tillsammans övar omhändertagande av en akut sjuk patient i en realistisk miljö. IPL-simuleringsmomentet var från början ett pedagogiskt forsknings- och utvecklingsprojekt, genomfört av Lena Oxelmark i samarbete med Liisa Carlzon och Lars Börjesson som båda arbetar med läkarprogrammet.
IPL för alla utbildningar
Som IPL-ansvarig har Lena Oxelmark ett treårigt uppdrag att öka det interprofessionella lärandet mellan samtliga utbildningar på fakulteten. I kommittén ingår representanter för alla utbildningsprogram. Tillsammans med kollegor på läkarprogrammet har hon själv nyligen genomfört ett pedagogiskt projekt, där läkar- och sjuksköterskestudenter tillsammans teamtränade kring patienter på en vårdavdelning.
Sådan teamträning genomförs redan i kursmoment om 3 hp för blivande sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, dietister, socionomer och ibland också logopeder.
– Det har varit efterfrågat bland studenterna att även läkarstudenter borde vara med, och i vårt projekt inkluderade vi sjuksköterskestudenter på samma kirurgavdelning där läkarstudenter var placerade. Studenterna träffades på avdelningen, där de teamtränade med gemensamma studentronder och fick reflektera kring teamarbete och skillnader mellan olika professioner, säger Lena Oxelmark.
De olika programmen har olika förutsättningar, och Lena Oxelmark konstaterar att det fanns logistiska svårigheter, och även att studenterna i projektet efterfrågade samverkan med övriga professioner. Projektet slog ändå mycket väl ut:
– Före projektet fanns farhågor att läkarstudenterna skulle lära sig mindre kirurgi än sina kurskamrater, men utvärderingen visade på motsatsen – studenterna berikade varandras profession och tyckte det var värdefullt att självständigt få diskutera behandling och planera vården kring patienter med någon på samma nivå, det vill säga med någon som också var student.
Flexibilitet kan ge mer IPL
I projektet kunde de se att den interprofessionella träningen gav en ökad insikt i och perspektiv på den andra professionens kunskaper och arbetsuppgifter. Studenterna lärde av, om och med varandra. De bekräftade också varandra genom att ge också varandra feedback om hur de samtalade och bemötte patienterna.
För ett stort program som läkarprogrammet, som ges av fyra olika institutioner, verkar det vara svårt att få in ett nytt moment på två veckor, menar Lena Oxelmark, men hon ser ändå en möjlighet att inkludera läkarstudenter i detta IPL-moment genom ett studentcentrerat och flexibelt arbetssätt:
– Jag tror att studenterna själva klarar av att ta ett stort ansvar för sin egen interprofessionella inlärning. Exempelvis skulle detta kunna införas som ett eller flera obligatoriska moment som studenten kan utföra när det passar in under den verksamhetsförlagda utbildningen, det behöver inte påverka andra moment.
Projektet genomfördes med pedagogiska utvecklingsmedel från Utbildningsrådet.
IPL-kommittén vid Sahlgrenska akademin består av: Lena Oxelmark, (ordförande), Lars Börjesson, Kajsa Eklund, Christina Finsbäck, Camilla Hesse, Simon Ivarsson (studentrepresentant), Karin Johansson, Tove Lagerberg, Jessica Skoogh Ericsson, Frode Slinde, Helle Wijk, Michael Winder, samt Birgit Reizer (administrativt stöd).
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN