Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv
Akademiliv sammanförde fyra av de fem som fått titeln Excellent lärare. Från vänster: Karin Manhem, Thomas Kvist, Annica Lagström och Helle Wijk. Mats Isaksson hade inte möjlighet att vara med.

Fem blir Sahlgrenska akademin första excellenta lärare

11 november, 2015

UTMÄRKELSER. Mats Isaksson, Thomas Kvist, Annica Lagström, Karin Manhem och Helle Wijk har utsetts till Sahlgrenska akademins första excellenta lärare. De berättar vad de tycker är roligast i lärarjobbet – och delar med sig av några råd till lärarkollegor.

Mats Isaksson. foto: Johan Wingborg/GU
Mats Isaksson. foto: Johan Wingborg/GU

Mats Isaksson, professor, avdelningen för radiofysik:
– Det känns bra att ha fått en objektiv värdering av min pedagogiska verksamhet, samtidigt som det sporrar till fortsatt pedagogisk utveckling.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
– Dels att träffa studenter och vara en del av deras lärande. Dels att det ger en möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.
Om du får ge ett råd till andra lärare – vad kan man göra om man vill bli en bättre lärare?
– Fokusera på motivationen. Sätt in kursinnehållet i ett sammanhang – både i förhållande till andra kurser och till livet efter utbildningen. Fundera på om ”learning by doing” kunde fungera i din kurs.

Thomas Kvist
Thomas Kvist

Thomas Kvist, universitetslektor, institutionen för odontologi:
– Det är roligt att få ett erkännande för många års arbete som lärare  på olika nivåer i mitt ämne. Det ger också uppmuntran att arbeta vidare enligt de modeller jag använder i min undervisning för att integrera praktiska färdigheter, teoretiska kunskaper och ett gott omdöme som utgör grunden för en god yrkeskompetens som tandläkare.
Vad tycker du är roligast med att vara lärare?
– Först och främst är det kontakten med många begåvade och hårt arbetande studenter som är stimulerande. Dessutom att arbeta tillsammans med kollegor och andra lärare både på institutionen, tandvården och övriga delar av universitetet.
Har du något råd till andra lärare – vad kan man göra för att bli bättre?
– Lyhördhet och ett brett samarbete över traditionella ämnesgränser är viktigt. Likaså att vara öppen för och ta del av forskningen kring lärande och försöka förankra sin undervisning i teoretiska modeller. Men viktigast är nog ändå engagemanget.

Annica Lagström
Annica Lagström

Annica Lagström, universitetslektor, institutionen för vårdvetenskap och hälsa:
Vad det innebär för dig att bli excellent lärare?
– En möjlighet att stödja och lyfta fram ”lärande exempel”, alltså att synliggöra positiva exempel på undervisning, som kan ge ringar på vattnet både inom och utanför vår institution. Inom Institutionen för vårdvetenskap och hälsa finns en lärarkår med en relativt sett hög pedagogisk kompetens. Många har läst vårdpedagogik, högskolepedagogik och även tidigare vårdlärarutbildning. Pedagogisk utveckling är något ständigt pågående i våra utbildningar och jag tror att en pedagogisk akademi och ett närmare samarbete med PIL-enheten kan berika och ge influenser utifrån.
Vad gör en bra lärare?
– Grunden är kompetens och engagemang i det egna undervisningsområdet. Om man därtill har kollegor att diskutera didaktiska frågor med så är det en bra grund för en reflekterad och medveten pedagogik. Det är höga krav som ställs för att kunna förverkliga ett studentcentrerat lärande och det är en konst att kunna stödja och utmana studenterna i deras lärande när det är över 130 studenter i gruppen.
Vad uppskattar du med lärarjobbet?
– Att väcka engagemang och lusten att lära o att under en längre tid få följa den process studenter går igenom under sin utbildning.
Har du något råd till andra lärare?
Var den som leder studenternas lärande, samarbeta och våga dela med er av idéer till kollegor.

Karin Manhem
Karin Manhem

Karin Manhem, professor, avdelningen för molekylär och klinisk medicin:
Vad innebär det för dig att nu vara excellent lärare?
– Att det har gjorts en oberoende bedömning av min pedagogiska insats.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
– Att väcka intresse och uppmuntra ansvarskännande studenter till en fördjupad kunskap.
Vad är dina råd till andra lärare?
– Var kunnig i ditt ämne, var lyhörd och engagerad gentemot ditt auditorium, ge undervisningen den tid som krävs.

Helle Wijk
Helle Wijk

Helle Wijk, universitetslektor, institutionen för vårdvetenskap och hälsa:
– Att vara excellent lärare är en möjlighet att tillsammans med kolleger och studenter fortsatt utveckla undervisningen för att skapa de bästa förutsättningar för lärandet.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
Att integrera andra kunskapsområden utöver ämnet omvårdnad, exempelvis förbättringskunskap i undervisningen, samt att öka patientmedverkan och teamträning på olika arenor där flera professioner möts och samverkar.
Vilket råd skulle du vilja ge andra lärare?
– Jag lägger stor vikt vid spridning av evidensbaserad kunskap både inom utbildningsprogrammen på grundnivå  och på avancerad nivå, till våra samverkanspartners i vården och till samhället. Detta kan uppnås genom etablering av akademiska miljöer i vården med en tydlig integrering av forskning, utveckling och utbildning i den kliniska miljön.

EXCELLENT LÄRARE

I samband med att universitetet inför titeln Excellent lärare etableras också den pedagogiska akademin, ett kollegialt nätverk inrättat av rektor. De excellenta lärarna kommer att bjudas in till den pedagogiska akademin, där de ges ekonomiska förutsättningar att delta i nätverkets verksamhet och engagera sig i pedagogisk utveckling.

Nästa ansökningsomgång för titeln Excellent lärare öppnar våren 2016. Lärare som är tillsvidareanställda vid universitetet kan ansöka om att bli prövade för titeln. Prövningen görs vid fakulteten, och görs utifrån den sökandes dokumenterade och reflekterade pedagogiska praktik och grundas på universitetsgemensamma bedömningskriterier.

För dig som är intresserad ger PIL-enheten inom kort ett uppföljningsseminarium, där erfarenheterna av den första antagningsomgången för titeln excellent lärare summeras: http://pil.gu.se/aktiviteter/seminarier/excellent-larare-uppfoljning

excellenta-grupp1-WEBBTEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN

Av: Elin Lindström
Taggat med: excellent lärare, institutionen för kliniska vetenskaper, institutionen för medicin, institutionen för odontologi, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Pedagogisk akademi, pedagogisk utveckling, Priser och utmärkelser

Kommentarer

  1. Gunnar Bergenholtz skriver

    18 november, 2015 vid 14:26

    Till Thomas Kvist ett stort grattis!

    Från Gunnar Bergenholtz

  2. Britt-Maj Wikström skriver

    21 november, 2015 vid 18:50

    Gratulerar Helle
    Britt-Maj

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor