UTMÄRKELSER. Mats Isaksson, Thomas Kvist, Annica Lagström, Karin Manhem och Helle Wijk har utsetts till Sahlgrenska akademins första excellenta lärare. De berättar vad de tycker är roligast i lärarjobbet – och delar med sig av några råd till lärarkollegor.
Mats Isaksson, professor, avdelningen för radiofysik:
– Det känns bra att ha fått en objektiv värdering av min pedagogiska verksamhet, samtidigt som det sporrar till fortsatt pedagogisk utveckling.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
– Dels att träffa studenter och vara en del av deras lärande. Dels att det ger en möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling.
Om du får ge ett råd till andra lärare – vad kan man göra om man vill bli en bättre lärare?
– Fokusera på motivationen. Sätt in kursinnehållet i ett sammanhang – både i förhållande till andra kurser och till livet efter utbildningen. Fundera på om ”learning by doing” kunde fungera i din kurs.
Thomas Kvist, universitetslektor, institutionen för odontologi:
– Det är roligt att få ett erkännande för många års arbete som lärare på olika nivåer i mitt ämne. Det ger också uppmuntran att arbeta vidare enligt de modeller jag använder i min undervisning för att integrera praktiska färdigheter, teoretiska kunskaper och ett gott omdöme som utgör grunden för en god yrkeskompetens som tandläkare.
Vad tycker du är roligast med att vara lärare?
– Först och främst är det kontakten med många begåvade och hårt arbetande studenter som är stimulerande. Dessutom att arbeta tillsammans med kollegor och andra lärare både på institutionen, tandvården och övriga delar av universitetet.
Har du något råd till andra lärare – vad kan man göra för att bli bättre?
– Lyhördhet och ett brett samarbete över traditionella ämnesgränser är viktigt. Likaså att vara öppen för och ta del av forskningen kring lärande och försöka förankra sin undervisning i teoretiska modeller. Men viktigast är nog ändå engagemanget.
Annica Lagström, universitetslektor, institutionen för vårdvetenskap och hälsa:
Vad det innebär för dig att bli excellent lärare?
– En möjlighet att stödja och lyfta fram ”lärande exempel”, alltså att synliggöra positiva exempel på undervisning, som kan ge ringar på vattnet både inom och utanför vår institution. Inom Institutionen för vårdvetenskap och hälsa finns en lärarkår med en relativt sett hög pedagogisk kompetens. Många har läst vårdpedagogik, högskolepedagogik och även tidigare vårdlärarutbildning. Pedagogisk utveckling är något ständigt pågående i våra utbildningar och jag tror att en pedagogisk akademi och ett närmare samarbete med PIL-enheten kan berika och ge influenser utifrån.
Vad gör en bra lärare?
– Grunden är kompetens och engagemang i det egna undervisningsområdet. Om man därtill har kollegor att diskutera didaktiska frågor med så är det en bra grund för en reflekterad och medveten pedagogik. Det är höga krav som ställs för att kunna förverkliga ett studentcentrerat lärande och det är en konst att kunna stödja och utmana studenterna i deras lärande när det är över 130 studenter i gruppen.
Vad uppskattar du med lärarjobbet?
– Att väcka engagemang och lusten att lära o att under en längre tid få följa den process studenter går igenom under sin utbildning.
Har du något råd till andra lärare?
Var den som leder studenternas lärande, samarbeta och våga dela med er av idéer till kollegor.
Karin Manhem, professor, avdelningen för molekylär och klinisk medicin:
Vad innebär det för dig att nu vara excellent lärare?
– Att det har gjorts en oberoende bedömning av min pedagogiska insats.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
– Att väcka intresse och uppmuntra ansvarskännande studenter till en fördjupad kunskap.
Vad är dina råd till andra lärare?
– Var kunnig i ditt ämne, var lyhörd och engagerad gentemot ditt auditorium, ge undervisningen den tid som krävs.
Helle Wijk, universitetslektor, institutionen för vårdvetenskap och hälsa:
– Att vara excellent lärare är en möjlighet att tillsammans med kolleger och studenter fortsatt utveckla undervisningen för att skapa de bästa förutsättningar för lärandet.
Vad gillar du mest med att vara lärare?
Att integrera andra kunskapsområden utöver ämnet omvårdnad, exempelvis förbättringskunskap i undervisningen, samt att öka patientmedverkan och teamträning på olika arenor där flera professioner möts och samverkar.
Vilket råd skulle du vilja ge andra lärare?
– Jag lägger stor vikt vid spridning av evidensbaserad kunskap både inom utbildningsprogrammen på grundnivå och på avancerad nivå, till våra samverkanspartners i vården och till samhället. Detta kan uppnås genom etablering av akademiska miljöer i vården med en tydlig integrering av forskning, utveckling och utbildning i den kliniska miljön.
EXCELLENT LÄRARE
I samband med att universitetet inför titeln Excellent lärare etableras också den pedagogiska akademin, ett kollegialt nätverk inrättat av rektor. De excellenta lärarna kommer att bjudas in till den pedagogiska akademin, där de ges ekonomiska förutsättningar att delta i nätverkets verksamhet och engagera sig i pedagogisk utveckling.
Nästa ansökningsomgång för titeln Excellent lärare öppnar våren 2016. Lärare som är tillsvidareanställda vid universitetet kan ansöka om att bli prövade för titeln. Prövningen görs vid fakulteten, och görs utifrån den sökandes dokumenterade och reflekterade pedagogiska praktik och grundas på universitetsgemensamma bedömningskriterier.
För dig som är intresserad ger PIL-enheten inom kort ett uppföljningsseminarium, där erfarenheterna av den första antagningsomgången för titeln excellent lärare summeras: http://pil.gu.se/aktiviteter/seminarier/excellent-larare-uppfoljning
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
Gunnar Bergenholtz skriver
Till Thomas Kvist ett stort grattis!
Från Gunnar Bergenholtz
Britt-Maj Wikström skriver
Gratulerar Helle
Britt-Maj