Ali Khatami, läkare och forskare vid avdelningen för urologi, har utnämnts till nu kvalitetsdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Att sjukhuset ska ta sig från ekonomistyrning till värdestyrning och att skapa bättre förutsättningar för att våga testa nya arbetssätt, är prioriterade områden för honom.
– Ibland känner jag att vi blir handlingsförlamade av rädsla för att göra fel, säger Ali Khatami.
Den 15 maj fick Sahlgrenska Universitetssjukhuset en ny kvalitetsdirektör. Ali Khatami tog läkarexamen i Göteborg 1991. Efter AT-tjänstgöring på NÄL, Norra Älvsborgs Länssjukhus, flyttade han till Karlstad för att börja sin ST och specialiserade sig inom både kirurgi och urologi.
Hur hamnade du på Sahlgrenska?
– Jag var på väg till matsalen våren 2000 när jag fick ett samtal från urologens dåvarande verksamhetschef som undrade om jag kunde börja jobba i Göteborg. Sedan dess har jag varit inom verksamhet urologi och huvudsakligen arbetat med patienter med prostatacancer. Jag blev teamöverläkare, därefter ställföreträdande verksamhetschef och från 2008 verksamhetschef på urologen. 2007 disputerade jag inom ämnet prostatacancer.
Ali Khatami berättar att under sina år som verksamhetschef hade verksamhet urologi fokus på att förbättra vården för patienterna. Det har skett med olika metoder, som fokustavla, ständiga förbättringar, genombrottsprojekt med mera.
– Men framför allt har vi haft utomordentligt duktiga medarbetare i verksamheten som tillsammans har skapat en mycket patientfokuserad kultur på arbetsplatsen. Alla medarbetare, oavsett hur tufft det har varit, har ändå kunnat fokusera på att göra det bästa för patienterna inom de ramar vi har haft, säger han och tillägger:
– Jag är oerhört stolt över mina medarbetare på urologen som år efter år har levererat trots gamla och nya utmaningar och svårigheter som vi alla brottas med dagligen.
Nu har sjukhuset valt att arbeta med Värdebaserad vård som arbetsmodell. Prostatacancervården var med i den första omgången och har arbetat med värdebaserad vård sedan hösten 2013. Ali Khatami ser en hel del fördelar med arbetsmodellen. Han poängterar dock att man inte ska glömma att modellen måste fyllas med rätt innehåll för att vi ska uppnå önskvärt resultat.
– Vi ska fokusera på vad som är viktigast för patienten, så kallade utfallsmått. Tyvärr har vi alltför ofta varit inriktade på processmått vilket i sig är viktigt men inte det mest betydelsefulla för patienten.
Han tar ett exempel. Att korta ner väntetiden på operation är viktigt och kan mätas (processmått). Men det viktigaste för patienten är resultatet av operationen, alltså att patienten kan återgå till normal funktion, slippa omopereras och bli av med sina symptom (utfallsmått).
– Om jag måste välja skulle jag personligen vilja bli opererad på ett sjukhus och i en verksamhet som visar bättre utfallsmått även om det innebär att jag skulle vänta något längre, säger han.
Vilka frågor inom ditt område kvalitet och patientsäkerhet känns angelägnast att utveckla i din nya roll?
– Alla områden! Att arbeta kvalitetsmedvetet handlar om en kulturresa där vi fokuserar på det som är viktigast för patienten och inte på antal genomförda åtgärder. Att se till att vi tar oss från ekonomistyrning till kvalitet/värdestyrning ser jag som min viktigaste uppgift. Men egentligen det är inte jag som ska göra resan ensam utan jag ska se till att våra medarbetare får de förutsättningar som behövs för att kunna göra den.
Ali Khatami tycker också att vi på sjukhuset ibland utreder frågor till oändlighet och fastnar i siffror och statistik. Självklart måste ett beslut vara faktabaserat men ibland leder vår rädsla för att göra fel till handlingsförlamning.
– Jag har ett förslag på fördelning av arbetsinsatser; för varje timme som vi satsar på att ta fram statistik satsar vi minst tre timmar på att analysera och ta fram åtgärder som kan förbättra resultaten för patienterna och se till att det blir genomförda, säger han och exemplifierar:
– Vi behöver inte ta fram nya siffror och statistik för akuterna. Vad som behövs är att peka med hela handen och skapa förutsättningar för att de förbättringsförslag som har tagits fram och beslutats även genomförs av oss alla, att arbeta med att korta ner väntetiderna på akuterna och skapa mer värde för patienterna är hela sjukhusets uppdrag och inte enbart akutmottagningarna.
– Vi måste helt enkel våga mer!
Till sist tillägger han: ”Jag vill avsluta med ett citat som jag tänker på när jag börjar fega inför olika beslut om förändringar”: ” The difference between a master and a beginner – the master has failed more times than the beginner has ever tried.”
Text: Katarina Hallingberg/SU