Sahlgrenska akademins studentkår ger i år sitt pedagogiska pris Pedalen till Ellen Johansson, doktorand vid institutionen för biomedicin. Hon använder bland annat en virkad bukhinna och ett lakan i sin undervisning inom anatomi på läkarprogrammet.
Hur känns det att få priset?
Det känns fantastiskt roligt och väldigt hedrande! Det här är ju studenternas eget pris och det betyder mycket att det kommer från dem själva.
Vilka kurser är det du undervisar?
Just nu undervisar jag enbart på läkarprogrammet, men jag har tidigare också gjort inhopp på kurser för blivande tandläkare, arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Jag håller i föreläsningsavsnittet Inre organ på översiktskursen i anatomi, vävnad, cell på läkarprogrammets första termin. På termin 4 föreläser jag om medicinsk terminologi och brukar även ha lite gruppundervisning. För några år sedan var jag med om att utveckla en fördjupningskurs i klinisk anatomi som förbereder våra anatomiamanuenser, och där håller jag i en hel del av undervisningen. När jag gjorde AT på SU fick jag också möjlighet att handleda studenter i det kliniska arbetet.
I nomineringarna talade studenterna om oväntade vinklar och kreativa grepp i undervisningen, vad menar de då?
Jag tror att de bland annat syftar på att jag har virkat ett tarmkäx, att jag brukar involvera studenterna i lite praktiska övningar under föreläsningarna och att jag med hjälp av två studenter och ett lakan förevisar relationen mellan bukhinnan och livmodern. Kanske de också gillar att jag bjuder på godis i samband med frågestunden… Det är min ambition att hålla mig så långt borta som möjligt från att föreläsa i form av att läsa innantill på en powerpoint-presentation och jag strävar efter att förmedla både fakta och en fascination över hur fantastisk människokroppen är. Jag vill väcka nyfikenhet och lust att lära.
[Ett tarmkäx är en hinna i buken som tarmarna fäster i, red anm.]
Vad gillar du själv bäst med att undervisa?
Jag är själv en nyfiken person som tycker det är roligt att lära sig nya saker. Därför tycker jag även att det är spännande att få se andra människor lära sig och att få följa deras utveckling. Det är också roligt med själva studentkontakten. Eftersom läkarstudenterna läser anatomi både på termin 1 och termin 3-4 så får jag möjlighet att möta dem vid flera tillfällen. Många studenter hejar glatt i korridorerna även senare och ibland stannar man till och får byta några ord om saker och ting. Sådant är roligt. Undervisningen gör också att jag själv utvecklas och lär mig mer. Studenternas frågor får mig att se saker på ett nytt sätt och stimulerar till att ta reda på mer.
PEDALEN 2015
Ellen Johansson tilldelas Pedalen 2015 efter ett enhälligt beslut av Sahlgrenska akademins Studentkårs utbildningsråd. SAKS fick in flera nomineringar som samtliga lyfte Ellen Johanssons pedagogiska förmåga att sprida såväl kunskap som engagemang och intresse genom oväntade vinklar och kreativa grepp i undervisningen.
Sahlgrenska akademins Studentkår delar årligen ut sitt pedagogiska pris Pedalen sedan 1984. Priset ges till en eller flera lärare som på ett förtjänstfullt sätt förmedlat kunskap och engagemang till studenterna. Priset består av äran och berömmelsen samt en vandringspokal och ett diplom. Pedalen delas ut i samband med den årliga sillunchen på Valborgsmässoafton på Villa Medici.
Ingeborg Herbertsson skriver
Stort grattis Ellen
Mobina Chaudhry skriver
Bästa Ellen! Du är så värd detta pris, alltid lika engagerad 🙂