Att hantera de svåra situationer som kan uppstå på en intensivvårdsavdelning ställer höga krav på personalen. Tack vare ett fördjupat samarbete mellan forskare i Sverige och Australien kan dramapedagogik snart bli ett pedagogiskt verktyg för att fördjupa kommunikationskompetensen för studenter på specialistsjuksköterskeprogrammet i intensivvård.
Det internationella samverkansdramaprojektet har just fått medel för mobilitet ur det nya programmet International Credit Mobility (ICM) inom ramprogrammet Erasmus +, som nyligen öppnats även för länder utanför Europa. Medlen finansierar de resor och det uppehälle som krävs för att under två år fördjupa samarbetet mellan Göteborgs universitet, och två institut vid Griffith University i Australien.
– Vi fick medlen i hög konkurrens, i en ansökningsprocess i flera steg. Ansökan var beroende av flera medarbetare inom Sahlgrenska akademin och universitetet som har gjort stora insatser, konstaterarar professor Margret Lepp, som är koordinator för projektet.
Projektet ligger väl i linje med Göteborgs universitets ambition att öka den globala mobiliteten och att medverka i fler internationella partnerskap med tvärvetenskaplig prägel. De två samarbetspartnerna vid Griffith University är School of Education and Professional Studies och Griffith Health Institute, där professorerna Bruce Burton och Wendy Chaboyer är verksamma. Båda dessa har sedan tidigare varit knutna till institutionen för vårdvetenskap och hälsa i Göteborg. Även docent Penny Bundy, School of Education and Professional Studies, och universitetslektor Mona Ringdal, Göteborgs universitet, ingår i projektet.
Reflektion och professionell utveckling
Under de två år som medlen gäller fokuserar projektet på att hitta former för hur drama kan implementeras i utbildningen av intensivvårdssjuksköterskor. I sin blivande profession kommer de att ansvara för avancerad omvårdnad av kritiskt sjuka eller skadade patienter.
– De måste kunna förstå och bemöta patienternas och närståendes tolkningar och reaktioner på att befinna sig i ett kritiskt tillstånd och av att vårdas i en högteknologisk miljö. Dramapedagogik stimulerar vår kreativitet och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling, säger Margret Lepp, som själv är auktoriserad dramapedagog, internationellt erkänd inom drama och en föregångare inom vårdpedagogik i Sverige.
I ett senare skede finns planer på att utvidga samarbetet, så att det även omfattar doktorandutbyte.