Hittills har de flesta spårvagnarna i Göteborg bara kunnat ta med en rullstolsburen passagerare åt gången – eller ingen alls. Problemet fick ny uppmärksamhet i höstas, när två arbetsterapeutstudenter i rullstol blev avhysta från 6:ans spårvagn. Nu byggs vagnar om för att öka tillgängligheten.
Mia Stenvall och Linnéa Eklund läser båda till arbetsterapeuter på Sahlgrenska akademin. I höstas, i samband med en kurs om delaktighet i samhället, fick de och deras klasskamrater i uppgift att undersöka den offentliga tillgängligheten för människor med olika typer av funktionsnedsättningar. I lånade rullstolar gav de sig ned till Linnéplatsen, för att ta vagnen in till stan.
– Först kom en spårvagn av gammal modell som det inte går att åka med alls om man är rullstolsburen. Så vi väntade på nästa, som var en av de nyare spårvagnarna med lågt golv och rullstolsramp. Det gick bra att rulla ombord, men vi tyckte det tog lång tid för vagnen att börja köra. Vi skojade med varandra om att ”nu får vi säkert inte åka med”, minns Mia Stenvall.
Och trots att det fanns gott om plats i vagnen visade det sig mycket riktigt att de inte fick åka med, eftersom det bara fanns en rullstolsplats i vagnen. Chauffören uppmanade en av tjejerna att sätta sig i ett vanligt säte för att kunna köra vidare.
– Vi ville inte avbryta vår studieuppgift. Om vi varit rullstolsburna på riktigt hade det varit svårt att flytta över till ett säte, och det hade varit säkrare att sitta kvar i rullstolen. Så vi rullade av igen, berättar Linnéa Eklund.
Positiva reaktioner
Där hade historien kunnat sluta, om inte en upprörd medpassagerare, en kvinna som också pratade med Mia och Linnéa på spårvagnen, vände sig till media. När händelsen uppmärksammats av Göteborgs-Posten kontaktade arbetsterapeutstudenterna redaktionen för att förklara syftet med experimentet.
– Vi har bara fått positiva reaktioner, från arbetsterapeuter som är verksamma i Göteborg, från andra studenter på Sahlgrenska akademin och på sociala medier. Det handlar om ett problem som handikapporganisationerna jobbat med jättelänge, och det är roligt att vi genom vår studieuppgift kunde hjälpa till att lyfta upp frågan på agendan, säger Mia Stenvall.
Ny fart på tillgänglighetsdebatten
Medieuppmärksamheten satte ny fart på en debatt som handikapporganisationerna länge engagerat sig i: tillgängligheten i Göteborg. Nu har diskussionerna lett till att spårvagnstrafiken fått tillstånd att utöka antalet platser för rullstolar. På de äldsta vagnarna kommer det fortfarande inte vara möjligt att ta ombord några rullstolar, men på de lite nyare vagnarna, tillverkade under 1980- och 90-talet, kommer antalet rullstolsplatser att utökas från en till två. På de allra modernaste låggolvsvagnarna kommer fler än två rullstolar att tillåtas.
– Snart är vi utbildade arbetsterapeuter, och då kommer vi att hjälpa människor till ett meningsfullt liv, där de kan vara delaktiga i sin egen vardag och ha en plats att fylla i samhället. Rullstolsburna människor måste också kunna åka spårvagn som alla andra, och det känns kul att vi kanske kunnat bidra lite till bättre tillgänglighet i kollektivtrafiken, säger Linnéa Eklund.