Som en del i Sahlgrenska akademins satsning på interprofessionellt lärande har även apotekarprogrammet nu infört ett sådant moment. Nyligen testades konceptet med ett nytt, obligatoriskt och examinerat kursmoment.
Under tre dagar i februari arbetade studenterna under ett avgränsat examinerat moment med frågor knutna till IPL, med fokus på framtida interprofessionell yrkesverksamhet och teamwork. Deltagande lärare och företrädare för apotekaryrket berättade efteråt att det varit tre otroligt lärorika dagar med bra diskussioner bland apotekarstudenterna där en sak tydligt framkom, nämligen att apotekaren som läkemedelsexpert bör ha ett större inflytande inom vårdorganisationen.
Interprofessionellt lärande främjar god samarbetskompetens, och ger studenterna insikter i hur mångfacetterad verkligheten inom vårdsektorn är. Studenterna får också tillfälle att reflektera kring sin egen yrkesgrupps roller, både nuvarande och framtida. Denna första gång engagerades endast apotekarprogrammet i kursmomentet.
– Vi menar att IPL dels handlar om att låta olika studentkategorier träffas och lära av och med varandra. Dels inbegriper IPL att studenter får tillfälle att samverka och diskutera med redan yrkesverksamma företrädare för olika områden – i detta fall inom vården, säger Patrik Aronsson, ordförande för Utbildningskommittén för farmaci.
Efter utvärdering ska programmet fatta beslut om även andra program ska involveras. Samarbete mellan läkare, apotekare och sjuksköterskor är eftersträvansvärt, men de praktiska aspekterna återstår att lösa. Studenterna hade varierande åsikter kring IPL och hur det skulle kunna införas.
– Hur man än ser på detta så är yrkeslivet fullt av möten mellan olika professioner och nyttan av att bära med sig insikter om detta är enligt oss stor, säger Patrik Aronsson.
Här rapporterar apotekarprogrammet mer ingående om sina ”IPL-dagar”:
Studenterna vid apotekarprogrammet, termin 6, har under årets upplaga av kursen ”Farmakologi, sjukdomslära och läkemedelskemi” för första gången genomfört obligatoriska dagar om interprofessionellt lärande (IPL). Under kursen, för vilken sektionen för farmakologi, institutionen för neurovetenskap och fysiologi ansvarar, ägnade studenterna tre dagar enbart åt IPL och IPL-relaterade frågeställningar med fokus på framtida interprofessionell yrkesverksamhet/teamwork. Momentet gavs som en egen, examinerad delkurs.
Den första dagen inleddes med introduktion till IPL-konceptet där man fokuserade på tre huvudsakliga målsättningar: ”att modifiera attityder och uppfattningar inom en utbildning”, ”att förbättra motivationen för samarbete mellan professioner” samt ”att uppnå samarbetskompetens”. Här uppstod självklart en diskussion med studenterna om farmaceutens roll i vårdorganisationen, en diskussion som i hög grad skulle komma att fortsätta under ”paneldebatten” under dag 2. Den första dagen avslutades med utdelning av gruppuppgifter, relaterade till IPL och olika aspekter av farmaceutyrket. Studenterna delades in i grupper och eftermiddagen ägnades åt arbete med gruppuppgifterna. Exempel på uppgifter som avhandlades var ”Apotekarens yrkesidentitet – apotekaren i ledningsfunktion”, ”Klinisk farmaci: Farmaceuten i primärvården”, ”Klinisk farmaci: Farmaceuten i rutin-slutenvård eller medlem av ett högspecialiserat team”, ”Apotekaren som forskare” samt ”Läkemedelsrelaterade problem”. Till vissa av uppgifterna hade bakgrundsfakta bifogats, medan andra uppgifter avsåg att utmana studenternas förmåga att själva finna relevanta fakta.
Huvudpunkten under den andra dagen var en paneldiskussion mellan studenterna och en panel bestående av följande företrädare för apotekaryrket, IPL, klinisk farmaci, apotekspraktik, och internationalisering: Tove Hedenrud (leg apot, lektor, docent, ansvarig för apex-studenternas praktik, Sahlgrenska akademin), Stefan Mjörnstedt (leg apot), Lena Oxelmark (leg ssk, lektor, MD, ordförande i arbetsgruppen för IPL, Sahlgrenska akademin), Gunnar Tobin (leg tdl, prof, internationaliseringsansvarig vid Sahlgrenska akademin), Mike Winder (MD, ansvarig för farmakologiundervisningen på receptarieprogrammet vid Sahlgrenska akademin), Sara Sjöberg (leg apot, MD, sekr Lkm-kommittén i VG-regionen) samt Dick Delbro (leg läk, doc i fysiologi, f d programansvarig för receptarieprogrammet Linnéuniversitetet, moderator).
De punkter som diskuterades rörde bland annat ”Är IPL möjligt för apotekarprogrammet vid Sahlgrenska akademin”, ”Klinisk farmaci – var står vi idag”, ”Apotekspraktiken – en start till interprofessionell yrkesverksamhet” samt ”Apotekspraktik utomlands – en möjlighet till meritering?”. Diskussionen blev mycket informativ med god aktivitet hos studenterna. Det mest engagerande blev frågan om farmaceutens naturliga roll som läkemedelsexpert i vården – huruvida farmaceutens kompetens utnyttjas på bästa sätt för att optimera den individuella patientvården. Diskussionen av denna fråga kom att djupgående omfatta klinisk farmaci såväl som IPL. Eftermiddagen under denna dag ägnades åt vidare arbete med gruppuppgifterna.
Den tredje och sista dagen ägnades åt examination genomförd som redovisning av gruppuppgifterna. Varje grupp fick 10 min för presentation och 5 min för diskussion. Det hela resulterade i en mycket givande och intressant halvdag där de olika grupperna hade bearbetat sina respektive frågeställningar synnerligen ambitiöst och varje presentation följdes av engagerad diskussion med auditoriet. Det framkom ett konkret konstruktivt förslag i samband med diskussionen efter grupparbetet om apotekaren som forskare, nämligen att en forskningsdag för apotekarstudenterna, där preklinisk och klinisk forskning presenteras, borde anordnas en gång per år. Apotekarstudenterna har av tradition varit en studentkategori med stort forskningsintresse och det var glädjande att se att denna inställning lever vidare och att många studenter vill engagera sig i forskningsaktiviteter redan under grundutbildningen.
Sammanfattningsvis, slog ”IPL-dagarna” mycket väl ut; studenterna uppvisade ett stort mått av entusiasm och engagemang! Apotekarprogrammet fortsätter sitt arbete med ökade IPL-inslag och kommer efter utvärdering av denna satsning att verka för att utveckla fortsatta IPL- relaterade undervisningsaktiviteter.