Fem projekt för pedagogisk utveckling får i år dela på 600 000 kronor från Utbildningsrådet. Projekten berör fem olika utbildningsprogram som ges vid Sahlgrenska akademin.
Behöriga att ansöka om dessa medel är anställda vid Sahlgrenska akademin, som arbetar med utbildning på grundnivå eller avancerad nivå. I bedömargruppen ingick Silvana Naredi, Kristin Falk, Gunnar Tobin och studentrepresentant Fredrika Ekborg.
De fick projektmedel:
Patrik Aronsson
Mönster i studieprestation som grund för riktade undervisningsinsatser
120 500 kronor
Studieresultat ur LADOK från flera årskullar av apotekarstudenter ska sammanställas i en databas och metodiskt granskas för att identifiera mönster bakom negativa trender i prestation.
Ted Lundgren
Identifiering av orsaker till uppehåll eller avhopp trån tandläkarprogrammet i Göteborg. En prospektiv uppföljning.
13 500 kronor
För fem år sedan startade en pro- och retrospektiv studie avseende orsaker till att studenter på tandläkarprogrammet inte följer ordinarie studietakt. I en retrospektiv del har alla studenter i kullarna H05 – V09 analyserats. Uppehåll och avbrott registrerades. Prospektivt följdes kull H09 i fem år. Med kunskap om skäl till avbrott kan åtgärder för att minimera dessa tas fram. Resultaten förväntas slå igenom som en vinst i det att resurser används på ett kostnadseffektivt sätt.
Ingela Henoch
Utveckling av undervisning i Palliativ vård baserat på sjuksköterskestudenters erfarenheter av attityder till att vårda döende personer
163 000 kronor
Sjuksköterskestudenters attityder till att vårda döende patienter ska jämföras nationellt. En kursplan i palliativ vård kommer att utvecklas inom projektet, samt implementeras och utvärderas.
Tove Lagerberg
Användning av portfolia och bedömningsmatriser som ett verktyg för formativ och summativ bedömning inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på logopedprogrammet
140 000 kronor
Projektet ska utveckla en metod och redskap för att tydliggöra och stödja studenternas lärande i verksamhetsförlagd utbildning, samt utveckla bedömningsmatriser för formativ och summativ bedömning. Grunderna för befintliga bedömningar samlas in genom intervjuer med kliniska handledare och studenter, och matriser och elektronisk portfolio utvecklas i samverkan med PIL enheten.
Henrik Sjövall
Patsim
163 000 kronor
Patsim är en casebaserad pedagogisk datorprogram som ger övning i kliniskt resonerande samt ansvarsfullt och välbalanserat användande av resurser i patientutredningar. Mjukvaran ägs av GU, men har ännu inte använts. För att eventuellt bli ett standardmoment i läkarutbildningen kommer programvaran under 2015 att utvärderas kvalitativt och finjusteras.