Vilka uppdrag har våra råd, och vilka befogenheter har de? Sahlgrenska akademins arbetsordning ger svar om hur fakulteten är organiserad, samt var beslut bereds och fattas inom organisationen.
Den nuvarande arbetsordningen är en kraftigt bearbetad version av den arbets- och delegationsordning som tidigare gällde vid fakulteten. Det nya styrdokumentet fastslogs i höstas, och är ett komplement till de styrdokument som universitetet tagit fram på central nivå.
– Vi har skapat en översikt över de råd och kommittéer som finns inom Sahlgrenska akademin. När vi hade strukit allt det som nu täcks av universitetsgemensamma styrdokument blev vår nya arbetsordning bara en tredjedel, jämfört med omfattningen på det tidigare dokumentet, säger Jan Rubensson, biträdande kanslichef vid Sahlgrenska akademin.
Akademistyrelsen sammansättning, uppgifter och mandat regleras i universitetets arbetsordning, liksom det ansvar dekanus har. I Sahlgrenska akademins arbetsordning kan du dock läsa om vilken ytterligare delegation akademistyrelsen gjort till dekanus. Dekanus prefektråd regleras också av det universitetsgemensamma styrdokumentet, men informationen om de råd som instiftats vid Sahlgrenska akademin finns i fakultetens arbetsordning.
Här kan du läsa Sahlgrenska akademins arbetsordning
http://sahlgrenska.gu.se/digitalAssets/1514/1514095_sahlgrenska-akademins-arbetsordning-reviderad-as141210.pdf
Här kan du läsa de universitetsgemensamma styrdokumenten
Arbetsordning:
http://www.medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1516/1516201_ny-arbetsordning-2015-12-03.pdf
Delegationsordning:
http://www.medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1516/1516224_rektors-delegationsordning-2015-02-02—-.pdf