Göteborgs universitet har påbörjat ett samarbete med Statens servicecenter som kan komma att ta över universitetets löne-, rese- och utläggsadministration under 2016. En avsiktsförklaring har skrivits där parterna har kommit överens om att Statens servicecenter öppnar ett kontor i Göteborg där berörda medarbetare inom universitetet erbjuds anställning.
Bakgrunden är regeringens beslut att alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter, en myndighet under Finansdepartementet som erbjuder statliga myndigheter i Sverige tjänster inom löneadministration, ekonomiadministration och e-handel. Regeringen har också beslutat att anslutningarna till Statens servicecenter ska ske under 2015–2019.
Regeringen har beslutat att alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter, en statlig myndighet under Finansdepartementet som erbjuder statliga myndigheter i Sverige tjänster inom löneadministration, ekonomiadministration och e-handel. Regeringen har också beslutat att anslutningarna till Statens servicecenter ska ske under 2015–2019.
Ett kontor i Göteborg
Efter samtal mellan universitetet och Statens servicecenter om hur en anslutning skulle kunna genomföras, har en avsiktsförklaring skrivits där parterna kommit överens om att det är tjänster inom löneadministration samt rese- och utläggsadministration som ska levereras till Göteborgs universitet och att detta ska ske genom en verksamhetsövergång. Det innebär att Statens servicecenter placerar ett kontor i Göteborg där berörda medarbetare inom universitetet erbjuds anställning.
– Frågan om verksamhetsövergång är en viktig fråga som universitetet har drivit i samtalen inför avsiktsförklaringen – dels för att skapa trygghet för de medarbetare som berörs av förändringen men också för att bibehålla kvaliteten inom vår löneadministration, säger universitetsdirektör Jörgen Tholin.
Palasso byts ut
En anledning till att universitetet väljer att ansluta sig 2016 är att avtalet för det nuvarande personaladministrativa systemet Palasso då löper ut och att ett nytt system, Primula, införs.
Vid en anslutning måste en anpassning av systemet göras tillsammans med Statens servicecenter. Istället för att först införa Primula på egen hand och därefter anpassa systemet genomför universitetet införandet och anpassningen med Statens servicecenter, på samma gång, vilket sparar universitetet arbetsinsatser, tid och kostnader.
Nästa steg
I mars startar ett anslutningsprojekt som bland annat ska definiera de tjänster som ska levereras till universitetet. Ett avtal om detta ska sedan tecknas och därefter ska tjänsterna implementeras och driftsättas.
Den preliminära tidplanen är att tjänsterna levereras till universitetet fullt ut i juli 2016, men den exakta tidpunkten avgörs längre fram, beroende på vad projektet resulterar i.
Statens servicecenter
Statens servicecenter sköter idag administration åt cirka 39 procent av de statliga myndigheterna i Sverige, bland annat Skatteverket, Försäkringskassan, Kronofogden, Lantmäteriet, Pensionsmyndigheten och länsstyrelserna. De startade 2012 och har idag kontor i Gävle, Stockholm och Östersund.
Syftet med Statens servicecenters är att myndigheterna ska kunna öka effektiviteten, sänka sina kostnader och trygga sin kompetensförsörjning i tider av pensionsavgångar och ökande krav på effektivitet och kvalitet. De administrativa processerna blir mer kostnadseffektiva när de genomförs inom en organisation, eftersom stordriftsfördelar kan uppnås.
Här kan du läsa mer om Statens Servicecenter: http://www.statenssc.se/