Trenden mot globalisering och ökad internationalisering fortsätter inom hela universitetsvärlden medan skepsisen sprider sig när det gäller MOOC-kurser. Det är några av slutsatserna i en rapport från Analys och utvärdering vid Göteborgs universitet.
− Rapporten sammanfattar de för universitetet mest intressanta och relevanta trenderna och diskussionerna som vi uppfattat under det senaste året, säger den ansvariga utredaren Magnus MacHale Gunnarsson.
Den 13-sidiga rapporten slår bland annat fast att många länder, framför allt höginkomstländer, satsar på att locka till sig internationella studenter, och att EU-länder i norr ökar resurserna för högre utbildning och forskning, medan länder i syd, tillsammans med brittiska öarna, istället skär ned.
− Vi ser också att kvalitetsutvärderingar i allmänhet och prestationsbaserad medelstilldelning i synnerhet fortfarande är populärt bland politiker och styrenade myndigheter. I Sverige syns denna trend i att nya nationella kvalitetsmätningssystem har införts eller föreslagits för såväl forskning som samverkan och utbildning.
Öppna nätkurser med tusentals deltagare, så kallade MOOC-kurser, fortsätter att få uppmärksamhet, om än inte lika mycket som under 2013.
− Det finns en hel del skepsis mot fenomenet och erfarenheterna visar att det inte är särskilt billigt för lärosätena, åtminstone inte med nuvarande affärsmodeller, säger Magnus MacHale Gunnarsson.
Här kan du läsa hela rapporten Aktuella frågor i omvärlden: http://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1514/1514384_20150203_omvarld.pdf
TEXT: THOMAS MELIN