Snart lanseras en ny webbaserad plattform för populär forskningskommunikation, där enkla, handritade illustrationer och bearbetad multimedia ska förmedla kärnan i forskningen. Idén har nyligen fått startbidrag från Forsknings- och innovationskontoret, och upphovsman är Ajibola Omokanye, doktorand vid avdelningen för mikrobiologi och immunologi.
Alla forskare behöver kommunicera sin forskning till allmänheten, men många saknar de kunskaper som krävs för att göra det bra. Dagens mediakonsumenter är vana vid att få sin information snabbt, i en kreativ och lättillgänglig form, något Ajibola Omokanyes lösning för forskningskommunikation tar fasta på.
– Illustrationer kan avväpna komplexa koncept och stimulera diskussion. Det är också ett bra sätt att överkomma språkbarriärer, säger Ajibola Omokanye, som också kallas Jib.
Vetenskapen är idag en alltför sluten värld, menar Ajibola Omokanye. Många vetenskapliga publikationer är svåra att få tag i om man inte är anställd vid ett universitet. Och om man får tag i en artikel är den ofta fullspäckad med facktermer som är obegripliga inte bara för allmänheten, utan också för forskare inom andra fält.
Den nya kommunikationsplattformen kallas Explainartist, och kommer att nås via www.explainartist.org. Plattformen är under uppbyggnad, och efter årsskiftet planeras lanseringen av en första testversion av siten. Just nu rekryterar Ajibola Omokanye illustratörer med olika vetenskaplig bakgrund till projektet. Forskare över hela världen ska sedan kunna samarbeta med dessa för att enkelt och begripligt illustrera sin forskning. Explainartist ska fungera som ett så kallat Social Enterprise, som fokuserar på samhällsförändring istället för vinst.
– Explainartist blir ett komplement till andra kunskapskällor, som Wikipedia och Ted Talks. Illustrationer kan lätt delas i sociala medier, där det kan skapas en tvåvägskommunikation mellan forskare och allmänhet. Om vi vill att allmänheten ska engageras i forskning på ett meningsfullt sätt måste de få möjlighet att bidra med sina erfarenheter och tankar, säger Ajibola Omokanye.
Nu arbetar han med ett växande nätverk av illustratörer och experter inom multimedia. Under våren ska han bland annat hålla en workshop vid en konferens inom forskningskommunikation i Frankrike.
Ajibola Omokanye utbildade sig till läkare i Storbritannien, och där han också tog två masters, en inom farmakogenetik, som handlar om hur ärftliga faktorer påverkar läkemedlens effekter, och en inom folkhälsovetenskap. Sedan sex månader tillbaka är han nu doktorand med finansiering från EU-kommissionens Marie Skłodowska-Curie Fellowship Programme, inom ett projekt om vaccin vid influensapandemier med professor Nils Lycke som huvudhandledare. Ajibola Omokanye menar att hans stora intresse för att illustrera vetenskapen faktiskt är till stor hjälp för honom själv som forskare:
– Om jag arbetar på en illustration och inte riktigt lyckas få ihop bilden beror det ofta på att det saknas en viktig pusselbit till bilden i forskningen. Och den pusselbiten kan också vara en nyckel till att forskningen i sig ska bli fullständig.
När Göteborgs universitet nyligen höll sin årliga Science Slam i samband med Global Week var Ajibola Omokanye en av de som tävlade genom att presentera sin forskning på bara tre minuter, där publiken sedan avgjorde vem som gjorde det bäst. Ajibola Omokanye vann visserligen inte tävlingen, men fick nog stilpoäng för att sitt poetiska grepp, eftersom hela hans presentation rimmade.
Ajibola Omokanye säger att han är imponerad av den starka innovationskraften i Sverige, och att han nu när han bor här nästan dagligen inser att lösningar och produkter han använder dagligen är uppfunna i Sverige. Och även om han kläckte sin idé redan under sin studietid i London, var det den gynnsamma innovationsmiljön i Sverige som tillät honom att realisera den. Hans idé fick nyligen bidrag från Forsknings- och innovationskontoret.
– Jag är oerhört tacksam för det stöd och den uppmuntran jag fått av Forsknings- och Innovationskontoret. Särskilt Ana-Maria Popescu, Gia Kourouklidou och Andreas Dynefors-Hallberg, säger han.
Explainartist lanseras i januari 2015, bland annat med illustrationskampanjer för global hälsa och open access. Om du vill engagera dig i Explainartist, kontakta: hello@explainartist.org