Göran Bondjers har varit en av lärarna vid CARTA – Consortium for Advanced Research Training in Africa. Här rapporterar han om sin månadslånga insats i Nairobi. ”Att stödja unga universitetslärare i utvecklingen mot framgångsrika forskare har varit en mycket stimulerande upplevelse”.
Afrika söder om Sahara står inför stora utmaningar särskilt vad gäller hälsa. De mål för samhällsutvecklingen fram till 2015, som fastställdes vid millennieskiftet kommer att bli svåra att uppnå. För att öka möjligheterna till en positiv utveckling är universitetsutbildningarna av särskilt stor betydelse. Därför blir också påfrestningarna på universiteten stora.
Studenttillströmningen ökar kraftigt, med ett intag från 337 000 år 1980 till 4 500 000 år 2008. Trots den kraftiga ökningen kan bara 6 procent av en årskull beredas universitetstutbildning jämfört med 26 procent globalt. Det finns alltså ett stort behov av ytterligare ökning av universitets utbildningar på en grundläggande nivå.
För universitetslärarna är emellertid redan den ökning som skett påfrestande ur arbetssynpunkt. Behoven av undervisning på grundläggande nivå har lett till en obalans i relation till utbildning på avancerad och forskarnivå. Till detta kommer att de universitetslärare som fått en sådan utbildning inte får mör möjligheter att fortsätta bedriva forskning mer än i en mycket begränsad omfattning. För att kunna förstärka utbildningen på forskarnivå, och ge möjlighet att etablera en kritisk massa av forskning bildade nio universitet i sju länder och fyra forskningsinstitut CARTA – Consortium for Advanced Research Training in Africa.
CARTA har lyckats få ekonomiskt stöd från flera stora internationella forskningsfonder – exempelvis Wellcome Trust, Ford Foundation, Carnegie Foundation, Gates Foundation men också från SIDA. Konsortiet har knutit kontakter med flera universitet i norr, exempelvis Göteborgs Universitet, University of Warwick, Canadia Coalition of Global Health, Swiss School of Public Health för att få stöd att etablera en samordnad forskarutbildning.
I huvudsak bygger CARTA på tre grundpelare.
- Infrastrukturen i universiteten och forskningsinstituten förstärks genom investeringar i IT och annan infrastruktur.
- Akademiker och administratörer utbildas som handledare respektive stödpersonal för forskning (Faculty and Staff training).
- Forskarstuderande utbildas i forskningsmetodik och får stöd i utvecklingen av sina forskningsidéer under månadslånga seminarier (Joint Advanced Seminars – JAS) en gång om året under fyra år.
Sahlgrenska akademin har deltagit med lärarresurser både i Faculty and Staff Training och i Joint Advanced Seminars. Joint Advanced Seminars har också varit öppna för forskarstuderande vid Sahlgrenska Akademin och CARTA har haft möjligheter att skicka studenter och lärare till Sahlgrenska Akademin för utbildning och stöd.
Under mars 2014 hade den första gruppen av CARTA-studenter gått igenom hela programmet med fyra Joint Advanced Seminars, samtidigt som ytterligare en grupp påbörjade sin utbildning. Jag deltog som lärare under fyra veckor i Nairobi.
Studenterna har varit mycket aktiva i att söka och få externa anslag för sin forskning och flera hade redan examinerats för sin doktorsexamen före seminariet. Målsättningen är att de som nu examineras skall bilda en kritisk massa för forskning i sina hemuniversitet samtidigt som de får ett nätverk inte bara i Afrika utan också med partners från universiteten i norr.
Att stödja dessa unga universitetslärare i utvecklingen mot framgångsrika forskare har varit en mycket stimulerande upplevelse och jag hoppas att flera av våra akademiker kan engagera sig i CARTA och motsvarande initiativ i andra fattiga länder.
AV: Göran Bondjers