Stöd av en case manager och en mer sammanhållen vårdkedja ger äldre ökad vårdkvalitet och högre livstillfredsställelse. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.
Äldre personer har ofta behov av vård och omsorg från flera olika vårdgivare. Men i många fall har den äldre inget inflytande över hur vården och omsorgen genomförs, vid vilka tider hjälpen ges eller hur många personer som ska utföra den.
Doktoranden Helene Berglund har i sin avhandling vid Sahlgrenska akademin utvärderat olika metoder för att skapa en mer sammanhållen vårdkedja. Bland annat testades en metod där den äldre tilldelades en case manager som samordnade all planering inför utskrivning och följde upp vården i hemmet. De medverkande erbjöds också en gemensam vårdplanering i hemmet.
Studierna visar att de totalt 121 äldre som erbjöds de nya metoderna upplevde en ökad vårdkvalitet där de fick mer kunskap om vem de skulle vända sig till med olika frågor.
– När vi mätte de äldres livstillfredsställelse var det en större andel som upplevde en ökad tillfredsställelse med livet, särskilt med sin funktionsförmåga och psykologiska hälsa, jämfört med de som fick sedvanlig vård och omsorg, säger Helene Berglund som presenterar studien i sin avhandling.
– När vårdplaneringen skedde i hemmet var de äldre mer delaktiga i diskussionerna och kunde lättare göra sin röst hörd än om vårdplaneringen skedde på sjukhuset. Min avhandling visar dock att vi bör ha större uppmärksamhet på hur äldre kan få ökat inflytande över den dagliga vården och omsorgen i hemmet.
Avhandlingen Quality in the continuum of care for frail older persons – Structure, process and outcome försvaras vid en disputation den 7 mars.
Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/34819