Högskolans mest vetenskapligt meriterade lärare står för mindre än hälften av undervisningen och forskningen, visar en ny analys från Universitetskanslersämbetet. Till exempel utför professorerna bara åtta procent av undervisningen på grundnivå och avancerad nivå.
Universitetskanslersämbetet har undersökt hur lärare och forskare fördelar sin arbetstid mellan undervisning och forskning. Rapporten, som bygger på SCB:s statistik, visar att högskolans verksamhet numera är mer inriktad på forskning än den var när samma studie gjordes 2007.
– Trots att högskolan har fått allt fler disputerade lärare de senaste åren utför de fortfarande mindre än hälften av undervisningen och forskningen. Vi kan också se att de mest meriterade ägnar mindre tid åt undervisning och mer tid åt forskning, säger Marie Kahlroth, utredare på Universitetskanslersämbetet.
Det är främst adjunkterna som studenterna möter i undervisningssalarna. Dessa står för 37 procent av undervisningen på grundnivå och avancerad nivå. Därefter kommer lektorerna med 34 procent. Professorerna, som är de mest meriterade, utför åtta procent av undervisningen, till och med mindre än doktoranderna. I utbildningen på forskarnivå utförs dock tre fjärdedelar av undervisningen av de mest meriterade; professorer, lektorer, forskare och forskarassistenter.
Naturvetarna har de mest meriterade lärarna
– Men vilka som undervisar varierar stort mellan olika vetenskapsområden. Inom naturvetenskap utför professorer en betydligt större andel av undervisningen än inom andra områden, säger Marie Kahlroth.
Inom naturvetenskap står professorerna för 14 procent av undervisningen. Om man lägger till lektorerna står dessa två grupper tillsammans för hälften av undervisningen och adjunkterna bara för 20 procent.
Rapporten visar också att en påtagligt större andel av forskningen utförs av de mest meriterade jämfört med 2007. Men doktoranderna står fortfarande för så mycket som en tredjedel av forskningen.
Här kan du läsa rapporten: Hur använder lärare, forskare och doktorander sin arbetstid?: http://goo.gl/XiRdS1