Den nationella strokekampanj som startade 2011 har utsetts till världens bästa. Kampanjen har vunnit första pris i World Stroke Day Award i konkurrens med över 90 bidrag från hela världen. Lars Rosengren är en av initiativtagarna bakom kampanjen.
– Med nationella strokekampanjen gick alla landsting och regioner samman på ett helt nytt sätt och fattade beslut om att satsa pengar direkt i en kunskapskampanj, säger Mats Eriksson, ordförande för sjukvårdsdelegationen på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL i ett uttalande. Det känns otroligt roligt att de insatserna har betalat sig, och mer därtill, på den här korta tiden.
Landstingens och regionernas gemensamma satsning på en informationskampanj om symtomen på stroke, har på tre år varit mycket framgångsrik. Omkring 80 procent av befolkningen i Sverige har nåtts av budskapet om AKUT och andelen patienter som har fått propplösande behandling har ökat med 30 procent – enbart på grund av kampanjen. Det beräknas ha räddat över 100 personer till ett helt självständigt liv och har lett till minskade samhällskostnader på 85 miljoner kronor, att jämföra med de 50 miljoner som på tre år investerades i kampanjen.
Det är dessa resultat som nu gjort att den svenska strokekampanjen får pris av World Stroke Organization som världens bästa. Sveriges ansökan var ett av 94 bidrag i tävlingen och priset delas ut vid kongressen i Istanbul i oktober.
Nationella strokekampanjen går ut på att lära alla i Sverige symtomen på stroke och vikten av att direkt larma 112. En bärande del i kampanjen är AKUT-testet, ett snabbt och enkelt sätt
att avgöra om en person drabbats av en stroke.
Här kan du se en av Strokekampanjens reklamfilmer: