Forskare vid Sahlgrenska akademin fortsätter att vara väl synliga i media. Det framkommer av den senaste kvartalsrapporten från mediebevakningsföretaget Infopaq, där fakulteten ökar sitt mediegenomslag något.
Infopaqs analytiker konstaterar i sin rapport att Sahlgrenska akademins forskningsrelaterade publicitet ökar i räckvidd. Under årets tre första månader nämndes Sahlgrenska akademin 218 gånger i Sveriges 30 största riks- och fackmedier.
Dessutom är de nyheter som publiceras om Sahlgrenska akademin av högre kvalitet, det vill säga att vi syns i medier med större genomslag och inflytande.
– Det betyder att intresset för forskning vid Sahlgrenska akademin har ökat i riksmedia som till exempel TT och Rapport, säger Sahlgrenska akademins pressansvarige kommunikatör Krister Svahn:
– En enkel förklaring är att vi bedriver forskning som intresserar både allmänhet och media, och de forskare jag har kontakt med är oftast mycket positiva till att möta media och engagerar sig gärna i relationen med reportrar. Det är en viktig förklaring till framgångarna, liksom vårt aktiva arbete med direktkontakter med journalister i vårt nätverk och att vi erbjuder ett bra underlag i form av fakta och bilder.
Sahlgrenska akademins mediebild fortsätter att domineras av olika forskningsrön. Den pressaktivitet som fick mest uppmärksamhet i media under kvartalet var avhandlingen om de besvär kvinnor som föder vaginalt kan få.
Nyheter från Sahlgrenska akademin står för omkring hälften av genomslaget när det gäller aktivt pressarbete: av de senaste tolv månadernas 23 mest uppmärksammade pressaktiviteter kom 12 från Sahlgrenska akademin.
Här kan du se hela rapporten från Infopaq: www2.sahlgrenska.gu.se/files/2013-04/Infopaq_GU_Q1_2013.pdf