Den självständighet som amerikanska lärosäten förväntar sig av sina studenter passar inte för de nybörjare som kommer från studieovana hem. Det hävdas i en ny rapport som forskare från bland annat Stanford står bakom.
Rapporten påpekar att lärosätenas till synes oskyldiga uppmaning i sin information, att studenterna ska ”hitta sina passioner” och ”ta för sig”, kan bidra till att de socioekonomiska klyftorna ökar. Forskarnas resultat visar nämligen att studenter från studieovana hem ofta har en bakgrund där samarbete och ömsesidigt beroende uppmuntras. Forskningsledaren, Nicole M. Stephens vid Northwestern University, säger om studenter från studieovana hem att “they experience more of a culture shock … the experiences and norms can be different than what they’re used to.” Det mer individualistiska fokus som de flesta lärosäten har ligger enligt forskarna främst i linje med de värderingar som finns i medel- och överklass.
En bakgrund till studien är att rekryteringen av studenter i USA ökat kraftigt och att många nya studenter kommer från studieovana hem. Forskningen visar dock att dessa studenter tar färre poäng, får lägre betyg, hoppar av i större utsträckning och mer sällan än andra studenter deltar i aktiviteter vid sidan av studierna. Enligt forskarna kan förutsättningar för de aktuella studenter förbättras genom små förändringar i hur lärosätenas förväntningar presenteras för studenterna och hur undervisningen läggs upp.
Läs i Inside Higher Education om förväntningar på studenternas självständighet »