Sahlgrenska akademins utbildningsprogram har överlag högt söktryck, god genomströmning och hög anställningsbarhet, men det finns områden som kan förbättras. Det visar den rapport som Sahlgrenska akademin nu lämnat in till rektor för utvärderingen av utbildning vid Göteborgs universitet.
Det har tagit över ett år att ta fram underlagen till rapporten och många anställda vid fakulteten har berörts. Arbetet har skett i olika steg, med flera ansvariga arbetsgrupper och auditgrupper.
―Våra programansvariga och lärare ska ha en eloge, för de har gjort ett riktigt hästjobb, säger Kerstin Nilsson, vicedekan med ansvar för utbildningsfrågor vid Sahlgrenska akademin.
16 av Sahlgrenska akademins utbildningsprogram har utvärderats, dels av programansvariga och deras medarbetare, dels av externa lärare, många verksamma vid Lunds universitet. Därtill har professor Stefan Lindgren, erfaren utvärderare, bidragit med bedömning av hela fakultetens utbildningsvärdering.
Pedagogiskt utvecklingsarbete behöver förstärkas
Överlag bedöms förutsättningarna vara goda för att Sahlgrenska akademin ska kunna fortsätta erbjuda utbildningar av hög nationell och internationell kvalitet, men enligt rapporten behöver det pedagogiska utvecklingsarbetet överlag förstärkas. Tre områden lyfts fram i rapporten där det pedagogiska utvecklingsarbetet behöver särskild fokus: den verksamhetsförlagda utbildningen, när det gäller samarbetet mellan olika professioner under utbildningen samt internationaliseringen.
Pedagogik och vetenskap
Sahlgrenska akademins rapport till BLUE11 lyfter fram att pedagogisk skicklighet måste värderas på samma sätt som vetenskaplig skicklighet.
― Det behövs kriterier för vad som är pedagogisk skicklighet, men vår bedömning är att sådana måste tas fram gemensamt av universitetet för att få ett större genomslag, säger Kerstin Nilsson.
Det fortsatta arbetet
―Blue11 rapporten ger råg i ryggen att fortsätta pågående och planerade utvecklingsarbeten, säger Kerstin Nilsson.
Under 2012 avslutas ett treårigt pedagogiskt utvecklingsprojekt om visualisering vid odontologen och Sahlgrenska akademin är i startgroparna för att utveckla ett nytt projekt tillsammans med pedagoger från utbildningsvetenskapliga fakulteten. Internaliseringskommittén ha tagit fram en handlingsplan för internationaliseringsarbetet vid fakulteten och som ska implementeras. Likaså har på initiativ från programkommittéordförandena en arbetsgrupp tillsatts för att utveckla en modell för interprofessionellt samarbete.
I översynen av utbildningar vid Sahlgrenska akademin har följande program ingått:
apotekarprogrammet, arbetsterapeutprogrammet, barnmorskeprogrammet, biomedicinska analytikerprogrammet, dietistprogrammet, folkhälsovetenskapligt program med hälsoekonomi, logopedprogrammet, läkarprogrammet, masterprogram i affärsskapande och entreprenörskap inom biomedicin, röntgensjuksköterskeprogrammet, sjukgymnastprogrammet, sjuksköterskeprogrammet, specialistsjuksköterskeprogrammen, tandhygienistprogrammet, tandläkarprogrammet och tandteknikerprogrammet.
Här kan du läsa akademistyrelsens bedömning av styrkor och problemområden i Sahlgrenska akademins programutbud och förslag till utveckling enligt BLUE11:
www2.sahlgrenska.gu.se/files/2012-02/blue11.pdf
Här kan du läsa Sahlgrenska akademins studentkårs rapport ur ett studentperspektiv:
www2.sahlgrenska.gu.se/files/2012-02/blue11-saks.pdf