Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

“Vård uppstår i mötet med kunden”

7 februari, 2012

Lars Edgren i sitt kontor i Regionens hus i Göteborg.

Trots att han är organisationsteoretiker intresserar han sig inte för hur vården bör struktureras på det nationella planet. Och trots att han är doktor i företagsekonomi intresserar han sig inte för pengaflödet inom vården. Istället är det den enskilda patientens möte med vården som är hans specialitet.
– Jag har alltid intresserat mig för hur mötet med kunden eller patienten kan organiseras så att individen synliggörs, blir mer självständig och involverad i vården. Precis de tankegångar som personcentrerad vård bygger på, säger Lars Edgren, ny adjungerad professor knuten till Centrum för personcentrerad vård, GPCC.

Lars Edgren pratar hellre om kunder än om patienter, för relationen till en patient blir per definition aldrig riktigt jämbördig.
– Termen patient för tanken till en passiv mottagare av vård. Vården strävar idag mot en jämlik och aktiv relation, säger Lars Edgren, som menar att patientbegreppet ligger så djupt rotat hos oss att det är svårt att komma med någonting nytt.

Kontroversiell avhandling
Kundbegreppet kommer från tjänsteteorin, som Lars Edgren varit med om att anpassa och överföra till hälso- och sjukvård. Att tala om kunder inom vården var för många främmande när Lars Edgren lade fram sin avhandling 1992.
– Fördelen med kundbegreppet är att den vårdsökande personen uppfattas som någon med flera behov än de medicinska – sociala behov och behov av kunskap till exempel, säger han.

En kund som är med och utformar villkoren för sin egen vård medverkar aktivt till att anpassa vården till sina egna behov. Om kunden är passiv finns en stor risk att han eller hon blir besviken och missnöjd, menar Lars Edgren:
– De privata vårdgivarna inom primärvården började använda ordet kund om sina patienter, och sedan har de offentliga har följt efter. Poängen är närmast att förstå att det här handlar om långsiktigt relationsbyggande långt ifrån affärslivets snabba transaktioner.

Lars Edgren

Från slutenvård till primärvård
Han är adjungerad professor i vårdvetenskap på Sahlgrenska akademin 20 procent av sin arbetstid. Inom GPCC ska han medverka i en hjärtstudie, om hur relation och respekt mellan vårdgivare och kund kan förbättra rehabiliteringen vid akut kranskärlssjukdom. Projektet ska undersöka vilka åtgärder som kan minska rehabiliteringstiden, från dagens tre till sex månader till bara någon månad.
– Kronisk vård kräver ett helt annat engagemang från vårdgivarens sida. Ofta är många olika vårdgivare involverade, och då måste kommunikationen mellan dessa fungera för att kunden eller patienten inte ska hamna i kläm, säger Lars Edgren, som ska undersöka hur övergången från slutenvård till primärvård kan fungera på bästa sätt.
Han menar att sjukhusen och primärvården behöver skapa vårdprocesser tillsammans så att inte kunden glöms bort i övergången och själv måste organisera denna.

Vården – ett paketerbjudande
Så som Lars Edgren ser det innebär olika slags vård olika erbjudanden till kunden, någonting som vårdgivaren har tänkt ut på förhand. Information eller kunskapsöverföring är en viktig komponent i ett sådant erbjudande.
– Vården behöver anpassa sitt erbjudande efter hur informerad och välutbildad patienten är. Vårdpaketet innehåller inte enbart, diagnos och behandling, utan även en social och känslomässig dimension som är betydelsefull för kunden, säger han, och lyfter fram vårdens 1177, tidigare sjukvårdsupplysningen, som ett gott exempel på paketerad information till kunden.

Stor utveckling på trettio år
Lars Edgren är något av en pionjär inom sitt område. 1981 genomförde han den första patientenkäten, och det gjorde han genom att fråga alla patienter som under en vecka besökt mottagningen på Ortopeden i Lund. Undersökningen visade att patienterna visserligen fått vänta länge i väntrummet, men att de ändå var nöjda med sitt besök. Då var patienternas förväntningar på vården lågt ställda. Beslutsfattarna talade om ett väloljat maskineri och liknade den med Volvos löpande band. Patienterna skulle få den vård de behövde.
– Det var kontroversiellt då, att fråga patienterna hur de uppfattade den vård den fick. Sedan dess har vi fått vara med om en fantastisk utveckling där kunden numera är en person med en sjukdom, i stället för en sjukdom i en patient. Individen och individens egna resurser står i fokus i läkeprocessen.

Ny teknik öppnar dörrar
Den teknologiska utvecklingen i samhället är en viktig förklaring till den patientaktivering som skett, där information på internet gjort det möjligt att ställa andra krav på sin läkare, och där en app i smartphonen kan påminna om att det är dags att göra de där övningarna som är så viktiga för rehabiliteringen.
– Det finns en rad lösningar med ny teknologi som gör vårdkunderna mer involverade. Visst händer det att en patient fått information från källor på nätet som inte är tillförlitliga, men på det stora hela är den tekniska utvecklingen bara positiv och gynnar vårdens demokratisering, säger Lars Edgren.

Utvecklar e-hälsa
Den tid han inte är på Sahlgrenska akademin arbetar han vid Regionens hus med att utvärdera och utveckla e-hälsa, vilket innebär att han samarbetar med tekniker för att hitta nya sätt att organisera vård så att den nya tekniken kommer till sin rätt.
– Det är en av vårdens stora utmaningar idag, att försöka matcha kundens egen kunskapsutveckling och bygga vidare på den, säger han. Så att kunden blir duktigare och duktigare på att själv ta hand om sin hälsa och ohälsa.

Nytt arbetssätt för radiologer
I sin senaste studie har Lars Edgren varit med och utvärderat ett bild- och funktionsregister för att lagra och distribuera radiologisk information.
– Idag finns ju inga ljusskåp och röntgenplåtar längre, allt är digitaliserat. Det ger ett helt annat arbetssätt, där radiologer här i Västra Götalandsregionen kan konsultera andra radiologer i regionen och i resten av Sverige, eller lika lätt vända sig till kollegor i Australien över en natt och ha svaret nästa arbetsdag.
Vände på perspektivet
I stället för att fråga radiologerna hur de uppfattade hur registret fungerade valde Lars Edgren en annan väg: han inledde med att undersöka vilka läkare som behövde information från registret. Det visade sig att andra specialistläkare som till exempel ortopeder och neurologer var irriterade över att registret inte var anpassat efter deras behov. De behövde nämligen komma åt bilderna snabbare än idag, för att kunna använda dem i kontakten med sina vårdkunder. Dessa patienter behövde med egna ögon se vilken effekt en viss behandling hade haft, även om de fått behandlingen någon annanstans.
– För specialistläkarna är alltså bilden ett pedagogiskt verktyg i mötet med vårdkunden. Det visar på de nya krav som patientens medverkan ställer på vården, säger Lars Edgren och poängterar att vårdkunden är den stora vinnaren när informationen kan delas på ett enkelt och säkert sätt mellan vårdens aktörer.

Publikationer i urval:

Lars Edgren, Keith Barnard, (2012). Complex adaptive systems for management of integrated care. Leadership in Health Services, Vol. 25 Iss: 1, pp.39 – 51

Lars Edgren. The meaning of integrated care: a systems approach.  Int J Integr Care. 2008 Oct-Dec; 8: e68.

Kent Fridell, Lars Edgren, Lars Lindsköld, Peter Aspelin, and Nina Lundberg. The Impact of PACS on Radiologists’ Work Practice. J Digit Imaging. 2007 December; 20(4): 411–421.

Av: Elin Lindström
Taggat med: GPCC, Ny professor

Kommentarer

  1. Inger Ekman skriver

    19 februari, 2012 vid 17:34

    Lars Edgren har en spännande approach i sin forskning som vi välkomnar, men jag vill klargöra att inom GPCC menar vi att personcentrerad innebär att patienten och vårdgivaren är partners. En patient är en person som i en viss situation (behov av vård) blivit patient. Personen/patienten har kvar sin personlighet och erfarenhet, vilja och uppfattning, resurser som vi använder i en gemensam vårdplanering.

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor