39 procent av ungdomar mellan 15 och 24 år som är intresserade av att läsa vidare känner till Sahlgrenska akademin. Många av ungdomarna förknippar vår fakultet med begreppen utbildningskvalitet, forskning och en nära koppling till arbetslivet. Och vår största konkurrent om studenterna är Karolinska institutet. Det visar den senaste Ungdomsbarometern.
Av de ungdomar som känner till Sahlgrenska akademin kan 14 procent tänka sig att läsa vid vår fakultet. Av dem har 11 procent Sahlgrenska akademin som förstahandsval. Övriga vanliga förstahandsval i den grupp som kan tänka sig att läsa hos oss är Karolinska institutet och Lunds universitet. Samtidigt visar barometern att 20 procent av de som kan tänka sig att läsa på KI väljer Sahlgrenska akademin i första hand.
Bekräftar bilden
Ungdomsbarometern bekräftar på flera sätt den bild många anställda har av våra studenter. De ungdomar som kan tänka sig att läsa på Sahlgrenska akademin beskriver sig själva i högre grad som ambitiösa, ansvarsfulla och kreativa jämfört med ungdomar överlag. De kommer i högre grad från en akademikerfamilj (74 procent) och fler av dem har mest MVG i betyget än ungdomar överlag (50 procent, jämfört med 33 procent i genomsnitt). Det är betydligt vanligare att dessa ungdomar säger att de vill arbeta med något där de får hjälpa andra människor.
Varje generation är unik
Den ungdomsgeneration som nu står på tröskeln till vuxenlivet ser helt annorlunda ut jämfört med för tjugo år sedan, då Ungdomsbarometern påbörjade sina årliga mätningar av ungdomars attityder och livsvillkor. Dagens unga upplever i mycket högre utsträckning att de har goda möjligheter att påverka samhället i allmänhet. Att plugga anses inte längre vara töntigt, utan snarare trendigt och coolt. Generationen präglas av individualism och de klarar överlag att fokusera kortare tid på en sak i taget.
FAKTA/Ungdomsbaromtern
Varje år genomförs Ungdomsbarometern, en enkätundersökning som vänder sig till ungdomar mellan 15-24 år. I år svarade 13 109 ungdomar. Enkäten visar på vilka förväntningar ungdomar har på studier och karriär. Hur de tänker kring sin framtid och hur väl lärosätena motsvarar deras förväntningar. Inför årets undersökning lade vi till Sahlgrenska akademin som en egen fråga för att se hur vi står oss i konkurrens med övriga lärosäten i Sverige. Hur drar vi nu lärdom av resultatet när vi går vidare i vårt arbete med att attrahera studenter till våra program?
Här kan du se PowerPoint presentationerna om Ungdomsbarometern:
Siffror specifika för Sahlgrenska akademin: www2.sahlgrenska.gu.se/files/2012-01/ungdomsbarometern_sahlgrenska_akademin.pdf