Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Med drama som pedagogiskt verktyg

7 november, 2011

Margret Lepp

 

Om sjuksköterskor ska få bästa möjlighet att möta yrkeslivets krav måste den traditionella teoribaserade undervisningen på universitet utvecklas, menar Margret Lepp, ny professor i vårdvetenskap med inriktning mot vårdpedagogik:

– Dramapedagogik stimulerar vår fantasi och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling. Att tillsammans reflektera kring och lösa problem konkret fördjupar lärandet. Och det vi upplever kommer vi ihåg efteråt.

 

Margret Lepp utvecklar inom dramapedagogiken en metod för fortbildning och handledning av sjuksköterskor. Hon leder själv forumspel, och lär andra som utbildar sjuksköterskor hur de kan använda denna pedagogiska form. I forumspelen samlas en mindre grupp deltagare. Efter uppvärmningsövningar får deltagarna spela upp etiska dilemman för varandra och konflikter som de själva upplevt, och därefter får övriga deltagare visa hur de hade valt att hantera situationen.

– Att arbeta med forumspel är ett unikt tillfälle att utveckla sin inlevelseförmåga och sina färdigheter att hantera svåra situationer. Efteråt kan deltagarna säga: ”Jag hade ingen aning om att det skulle kännas så här att vara patient. Jag kommer aldrig att utsätta mina patienter för något liknande”. Dramapedagogiken berör verkligen deltagarna, säger Margret Lepp, som menar att ju fler sinnen man använder under inlärningen desto större är chansen att den nya kunskapen stannar kvar:

– Av det man hör kommer man bara ihåg 15 procent, har minnesforskningen visat. Att undervisa genom drama ger ett betydligt mer långsiktigt och fördjupat lärande.

 

Svensk pionjär på internationell arena

Margret Lepp är svensk pionjär inom sitt område, eftersom hon var den första i Sverige att lägga fram en avhandling om drama som vårdpedagogiskt verktyg. Det gjorde hon vid Lunds universitet 1998. Sedan dess har intresset och förståelsen för värdet av att arbeta med drama i sjuksköterskeutbildningen succesivt ökat. Internationellt har drama använts under lång tid  inom lärarutbildningen och på konferenser lärde hon snart känna andra som var starkt engagerade. Idag är den internationella forskningsarenan minst lika viktig för henne som den på hemmaplan: hon har samarbeten med kollegor bland annat i Australien, Europa, Malaysia och USA.

– Jag har också mycket goda relationer vid universitet i Jordanien, där jag har introducerat dramapedagogik inom sjuksköterskeutbildningen. Det finns ett stort intresse och öppenhet för lärandeformen vid universitetet i Amman, säger Margret Lepp, som är ordförande för Tau Omega Chapter i Göteborg, den svenska sektionen av den internationella Sigma Theta Tau International, (STTI) organisationen för sjuksköterskor. Hon är också Associate Editor för Scandinavian Journal of Caring Sciences, Leading International Health Science Journal.

 

Margret Lepp

Tillämpad dramapedagogik inom vård och utbildning

Dramapedagogik har flera användningsområden. Margret Lepp har i sin forskning tillämpat sina metoder både på högstadieskolor, universitet och vårdenheter för att lära elever, studenter, lärare och vårdpersonal att hantera konflikter bättre, och inom äldrevården, där dramapedagogik kan förbättra kommunikationen mellan äldre personer med demens och deras vårdgivare.

– Ett äldreboende som erbjuder möten med dramapedagogiska övningar en gång i veckan skapar bättre relationer mellan vårdgivare och boende eftersom de får dela upplevelser. Sjuksköterskan lär känna sina patienter och patienterna lär känna sin sjuksköterska. Och det blir roligare att arbeta, säger hon.

 

En heldag med dramapedagogik

Margret Lepp är också ansvarig för undervisning i konflikthantering med forumspel för Sahlgrenska akademins sjuksköterskestudenter. En heldag med drama där teori och dramapedagogiska övningar varvas. Seminariet innehåller både dramapedagogiska övningar som utformats med utgångspunkt i teorier om konflikthantering samt forumspel som utgår från studenternas erfarenheter av konfliktfyllda situationer inom vården. Ny kunskap utvecklas och skapas.

– Det är mycket uppskattat. Efteråt är studenterna alltid mycket positiva, och många säger att de gärna skulle ha mer dramapedagogik under sin utbildning. Dramapedagoger inbjuds för att täcka det behov som numera finns i sjuksköterskeprogrammet.

 

 

Publiceringar i urval:

 

Bagshaw, D., Burton, B., Friberg, M., Grünbaum, A., Lepp,  M., O´Toole, J., & Pillai, J. (2005, revised 2007). Bridging the fields of drama and conflict management. In: DRACON International: Empowering students to handle conflicts through school‑based programmes. (p. 45-129). (Studia psychologica et paedagogica, series altera CLXX). Malmö: MUEP (Malmö University Electronic Publishing), http://dspace.mah.se/bitstream/2043/5975/1/drac06nov.pdf

 

Ekebergh, M., Lepp, M., & Dahlberg, K. (2004). Reflective Learning with Drama in Nursing Education – a Swedish attempt to overcome the theory praxis gap. Nurse Education Today.  24(8), 622-628.

 

Grünbaum, A., & Lepp, M. (2005). DRACON I SKOLAN. Drama, konflikthantering och medling. Lund: Studentlitteratur.

 

Halabi, J.O.,  Abdalrahim, M. S., Length Persson, G., Hedemalm, A., & Lepp, M. (2011).The development of a preceptor training program on clinical nursing education in Jordan in collaboration with Sweden. Journal of Continuing Education in Nursing (accepted 2011).

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: Ny professor

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor