Om sjuksköterskor ska få bästa möjlighet att möta yrkeslivets krav måste den traditionella teoribaserade undervisningen på universitet utvecklas, menar Margret Lepp, ny professor i vårdvetenskap med inriktning mot vårdpedagogik:
– Dramapedagogik stimulerar vår fantasi och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling. Att tillsammans reflektera kring och lösa problem konkret fördjupar lärandet. Och det vi upplever kommer vi ihåg efteråt.
Margret Lepp utvecklar inom dramapedagogiken en metod för fortbildning och handledning av sjuksköterskor. Hon leder själv forumspel, och lär andra som utbildar sjuksköterskor hur de kan använda denna pedagogiska form. I forumspelen samlas en mindre grupp deltagare. Efter uppvärmningsövningar får deltagarna spela upp etiska dilemman för varandra och konflikter som de själva upplevt, och därefter får övriga deltagare visa hur de hade valt att hantera situationen.
– Att arbeta med forumspel är ett unikt tillfälle att utveckla sin inlevelseförmåga och sina färdigheter att hantera svåra situationer. Efteråt kan deltagarna säga: ”Jag hade ingen aning om att det skulle kännas så här att vara patient. Jag kommer aldrig att utsätta mina patienter för något liknande”. Dramapedagogiken berör verkligen deltagarna, säger Margret Lepp, som menar att ju fler sinnen man använder under inlärningen desto större är chansen att den nya kunskapen stannar kvar:
– Av det man hör kommer man bara ihåg 15 procent, har minnesforskningen visat. Att undervisa genom drama ger ett betydligt mer långsiktigt och fördjupat lärande.
Svensk pionjär på internationell arena
Margret Lepp är svensk pionjär inom sitt område, eftersom hon var den första i Sverige att lägga fram en avhandling om drama som vårdpedagogiskt verktyg. Det gjorde hon vid Lunds universitet 1998. Sedan dess har intresset och förståelsen för värdet av att arbeta med drama i sjuksköterskeutbildningen succesivt ökat. Internationellt har drama använts under lång tid inom lärarutbildningen och på konferenser lärde hon snart känna andra som var starkt engagerade. Idag är den internationella forskningsarenan minst lika viktig för henne som den på hemmaplan: hon har samarbeten med kollegor bland annat i Australien, Europa, Malaysia och USA.
– Jag har också mycket goda relationer vid universitet i Jordanien, där jag har introducerat dramapedagogik inom sjuksköterskeutbildningen. Det finns ett stort intresse och öppenhet för lärandeformen vid universitetet i Amman, säger Margret Lepp, som är ordförande för Tau Omega Chapter i Göteborg, den svenska sektionen av den internationella Sigma Theta Tau International, (STTI) organisationen för sjuksköterskor. Hon är också Associate Editor för Scandinavian Journal of Caring Sciences, Leading International Health Science Journal.
Tillämpad dramapedagogik inom vård och utbildning
Dramapedagogik har flera användningsområden. Margret Lepp har i sin forskning tillämpat sina metoder både på högstadieskolor, universitet och vårdenheter för att lära elever, studenter, lärare och vårdpersonal att hantera konflikter bättre, och inom äldrevården, där dramapedagogik kan förbättra kommunikationen mellan äldre personer med demens och deras vårdgivare.
– Ett äldreboende som erbjuder möten med dramapedagogiska övningar en gång i veckan skapar bättre relationer mellan vårdgivare och boende eftersom de får dela upplevelser. Sjuksköterskan lär känna sina patienter och patienterna lär känna sin sjuksköterska. Och det blir roligare att arbeta, säger hon.
En heldag med dramapedagogik
Margret Lepp är också ansvarig för undervisning i konflikthantering med forumspel för Sahlgrenska akademins sjuksköterskestudenter. En heldag med drama där teori och dramapedagogiska övningar varvas. Seminariet innehåller både dramapedagogiska övningar som utformats med utgångspunkt i teorier om konflikthantering samt forumspel som utgår från studenternas erfarenheter av konfliktfyllda situationer inom vården. Ny kunskap utvecklas och skapas.
– Det är mycket uppskattat. Efteråt är studenterna alltid mycket positiva, och många säger att de gärna skulle ha mer dramapedagogik under sin utbildning. Dramapedagoger inbjuds för att täcka det behov som numera finns i sjuksköterskeprogrammet.
Publiceringar i urval:
Bagshaw, D., Burton, B., Friberg, M., Grünbaum, A., Lepp, M., O´Toole, J., & Pillai, J. (2005, revised 2007). Bridging the fields of drama and conflict management. In: DRACON International: Empowering students to handle conflicts through school‑based programmes. (p. 45-129). (Studia psychologica et paedagogica, series altera CLXX). Malmö: MUEP (Malmö University Electronic Publishing), http://dspace.mah.se/bitstream/2043/5975/1/drac06nov.pdf
Ekebergh, M., Lepp, M., & Dahlberg, K. (2004). Reflective Learning with Drama in Nursing Education – a Swedish attempt to overcome the theory praxis gap. Nurse Education Today. 24(8), 622-628.
Grünbaum, A., & Lepp, M. (2005). DRACON I SKOLAN. Drama, konflikthantering och medling. Lund: Studentlitteratur.
Halabi, J.O., Abdalrahim, M. S., Length Persson, G., Hedemalm, A., & Lepp, M. (2011).The development of a preceptor training program on clinical nursing education in Jordan in collaboration with Sweden. Journal of Continuing Education in Nursing (accepted 2011).