Ragnar Norrby är läkaren som både utbildade sig och disputerade här i Göteborg, och som nu är tillbaka som ordförande för Sahlgrenska akademins styrelse. Han menar att nyckeln till verkligen bli ledande inom hälsovetenskap är att rekrytera rätt.
Det var hans bakgrund som läkarkandidat och doktorand vid Göteborgs universitet som gjorde att han ville träda in som ordförande i Sahlgrenska akademins styrelse. Som ordförande tycker han att hans roll både är drivande och samlande.
– Jag tycker att det är ett trevligt arbete med viktiga frågor. Styrelsen har ju nyligen tagit fram en viljeyttring som berör alla de områden vi ska förändra och förbättra, säger Ragnar Norrby.
Rekrytering är nyckeln
Sahlgrenska akademins vision, att vara ledande i hälsovetenskap, togs fram flera år innan Ragnar Norrby tillträdde som ordförande för styrelsen, men han tycker att det är en bra vision och att vi är på god väg att leva upp till den.
– Vi har flera områden där vi redan nu är ledande, det kunde vi ju se i universitets forskningsrapport RED10. Personligen lyfter jag gärna fram vårdvetenskapen som ett område där vi nationellt ligger i framkant. Om man ser till Sahlgrenska akademin som helhet har vi förstås en bit kvar, säger Ragnar Norrby, som menar att god rekrytering är nyckeln för att verkligen bli ledande inom hälsovetenskap:
– Från styrelsens sida har vi ju avsatt medel för att strategiskt kunna anställa flera nya toppforskare, utan att styra vilket område de ska tillhöra. Det är ett spännande initiativ, där vi nu har flera intressanta kandidater när rekryteringen går in i sin slutfas, säger Ragnar Norrby.
Han menar också att styrelsen driver utvecklingen för att göra Sahlgrenska akademin mer attraktiv för de bästa forskarna. Ett exempel på det är den stora strategiska satsningen Bild- och interventionscentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Tycker vi borde ta efter KI
Han tycker att vi har mycket att lära av Karolinska institutet, som att KI valt att satsa på sina professorer emeriti genom inrättandet av seniora professorer. Och precis som Karolinska institutet tycker Ragnar Norrby att Sahlgrenska akademin borde vara en egen, fristående enhet:
– Vi tar in mycket externa anslag och skulle klara oss bra. Enligt min bedömning har vi den storlek och den bredd som krävs.
Umeå, Lund och Göteborg
Ragnar Norrby har en lång meritlista, både som läkare, forskare och lärare. Mest känd är han kanske för att han fram till 2009 var chef för Smittskyddsinstitutet. Han disputerade 1970, med en avhandling om den encelliga parasiten Toxoplasma gondii, i vilken han klarlade mekanismerna när parasiten tränger in i däggdjursceller. Strax efter tog han ut sin läkarexamen. Han blev specialist i klinisk virologi 1975 och professor vid universitetet i Umeå 1980, och även chef för infektionskliniken där. Åtta år senare flyttade han till Skåne, eftersom han fått motsvarande position vid Lunds universitet.
– Jag har alltså erfarenheter av samarbetet med universitetssjukhus och regionen både från Umeå, Lund och här i Göteborg, och jag måste säga att Sahlgrenska akademin och Västra Götalandsregionen har ett ovanligt välfungerande samarbete, säger Ragnar Norrby.
Sista externa styrelseordföranden
Ragnar Norrby blir den sista externa styrelseordföranden för Sahlgrenska akademin. I enlighet med ett rektorsbeslut nyligen ska alla fakulteters styrelser i fortsättningen ledas av dekanus.
– Då blir jag arbetslös, säger Ragnar Norrby med ett leende och fortsätter: Jag kan se att det finns fördelar med att ha en utomstående som ordförande. Det är ju ett sätt att få in kompetens som saknas inom akademin och kan härledas till tredje uppgiften. Själv tycker jag också att vi egentligen borde ha en representant för näringslivet i styrelsen, det saknas idag.
Akademistyrelsens viljeyttring, fastställd den 4 februari 2011.
HELHETEN
• Öka samarbetet med regionen och näringslivet
• Påverka beslutsfattare
• Se över styrelsens arbetsformer, särskilt budgetarbete och ekonomisk fördelningsmodell
FORSKNING
• Satsa på unga forskare och forskare på mellannivå
• Rekrytera ledande forskare
• Skapa lika villkor för forskare
UTBILDNING PÅ GRUNDNIVÅ OCH AVANCERAD NIVÅ
• Skapa samverkan mellan utbildningar
• Ta fram bemanningsplan för att rekrytera bra lärare
• Skapa mastersutbildningar utöver det vanliga
UTBILDNING PÅ FORSKARNIVÅ
• Se över dimensioneringen av utbildningen på forskarnivå
• Säkerställa att de som söker och antas till utbildningen är de bästa studenterna
• Optimera regelverket som reglerar utbildning på forskarnivå
SAMVERKAN
• Skapa möjlighet för kliniker att forska
• Säkerställa att studenternas arbetsmiljö är god
• Se över regionaliseringen av utbildningen