En konkret åtgärdsplan sjösätts nu för att modernisera läkarutbildningen i Göteborg, bland annat genom satsningar på professionell utveckling, internationalisering och forskaranknytning.
Det var Högskoleverkets rapport om läkarprogrammen i Sverige 2007 som blev startskottet för förändringsarbetet. Högskoleverket pekade på flera punkter som borde ses över, bland annat utbildningens innehåll och struktur. Efter kritiken gick oberoende studenter och lärare igenom alla kurser inom läkarprogrammet vid Sahlgrenska akademin.
― Det var en kursdialog som engagerade många lärare och som gav oss en bra helhetsbild av innehållet. Efter det har en arbetsgrupp med både studenter och lärare tillsammans arbetat fram åtgärdsplanen, säger Eric Hanse, som är ordförande i programkommittén för medicin.
Åtgärdsplanen genomförs fram till 2012.
Samlat grepp på professionell utveckling
Professionell utveckling handlar om de generella kompetenser och förhållningssätt som en nyutexaminerad läkare ska ha fått med sig under sin utbildning, bland annat kommunikativ förmåga, förmågan att samarbeta, samt ett etiskt och vetenskapligt kritiskt förhållningssätt.
― Vi har nu fem personer som har som särkilt uppdrag att vara ledare för den professionella utvecklingen och som ingår i en samordnande grupp. De ger även råd , utbildar och examinierar, säger Eric Hanse.
En annan förändring som kan vara viktig för de studenter som får problem med sin professionella utveckling är att varje klass på läkarprogrammet numera har en lärare från programkommittén som följer klassen genom hela programmet.
Ökade internationella kontakter
När det gäller arbetet med internationalisering har ett första mål redan uppnåtts: över hälften av de studenter som går ut har haft internationella kontakter under sin studietid, antingen genom att de gjort klinisk praktik utomlands eller genomfört ett projektarbete i ett annat land än Sverige.
―För att få in fler internationella studenter som gästar Sahlgrenska akademin har vi infört en fast ersättning för handledare som har engelskspråkiga studenter. Vi har också utsett landsansvariga lärare för att fördjupa våra utbyten med partneruniversiteten, säger Eric Hanse.
Ammanuensprogram och satsning på medicinsk basvetenskap
Sahlgrenska akademin har försökt identifiera nya karriärvägar som bland annat gör att fler läkare disputerar tidigare, att fler läkare får specialkompetens i medicinsk basvetenskap, att kaviteten i utbildningen för kliniska doktorander blir bättre och den tid som ska ägnas åt forskning definieras bättre. Det mindre amanuensprogram som redan fanns för läkarstudenter vid Sahlgrenska akademin har fått en rejäl skjuts framåt genom samfinansiering med sjukvården, och genom att alla studenter inom läkarprogrammet kan söka.
― Det är för tidigt att säga om amanuensprogrammet kommer att leda till att fler nyutexaminerade läkare väljer att doktorera, men vi har sett att en av amanuenserna redan påbörjat sin forskarutbildning och att flera amanuenser presenterat resultat på internationella kongresser, och det bådar ju gott, säger Eric Hanse.
Genom den strategiska satsningen på medicinsk basvetenskap vill Sahlgrenska akademin skapa nya universitetslärare, som både är examinerade läkare och har goda kvalifikationer både inom sitt ämne och som lärare. För att nå målgruppen examinerade läkare erbjuds doktorandtjänst från första dagen med en särskild lönestege.
En nyligen publicerad artikel i Läkartidningen ger en djupare bild av moderniseringsarbetet för läkarprogrammet i Göteborg. Du kan läsa artikeln här.