För att på ett meningsfullt sätt kunna leda/delta i eller endast som åhörare följa ett möte är det viktigt att känna till de olika stegen i hur ett möte bör förberedas, hur beslutsgången är samt hur dokumentationen kan se ut efter ett möte. I planeringsstadiet ingår förberedelser från såväl arrangörerna av mötet som deltagarna. Här behandlas bl a syfte med en kallelse och hur kallelsen kan utformas, föredragningslista/dagordning och praktiska förberedelser inför ett möte. Om deltagarna på ett effektivt sätt ska kunna utnyttja sin plats under ett sammanträde är det viktigt att de är ordentligt förberedda. Hur detta kan gå till behandlas i kursen. I samband med själva sammanträdet är det viktigt att känna till begreppen föredragning, talarlista, talarordning, att bryta talarordningen liksom olika former av materiella och formella yrkanden. Regler för omröstning – acklamation, öppen och sluten omröstning, propositionsordning, olika typer av majoritet, rätten att avstå från att ta ställning/tvånget att delta i beslutsfattandet samt rätten att reservera sig mot beslut finns i Förvaltningslagen. Kursen avslutas med en genomgång av regler och praxis kring protokollföring, justering, expediering av beslut, uppföljning av beslut och minnesanteckningar. Övningsexempel i att tillämpa den svenska beslutsordningen ingår också i kursen.
Målgrupp: Anställda vid GU som planerar möten, deltar i eller leder möten samt de som för protokoll eller minnesanteckningar vid möten.
OBS: Flerdagarsutbildning!